Pori alkaa selvittää yliseurakunnallista yhteistyötä

Porin ev.lut. seurakuntayhtymä on kiinnostunut rovastikunnallisen yhteistyön mahdollisuudesta hautaus- ja kiinteistötoimessa sekä rovastikunnan kokoisista seurakuntatalouksista.

Porin yhteinen kirkkoneuvosto nimesi keskiviikkona ensinmainittua koskevaan rovastikunnalliseen työryhmään ylipuutarhuri Sari Salowin ja työnjohtaja Johanna Jokisen. Yhteinen kirkkoneuvosto on myös kiinnostunut selvittämään yhteisen kiinteistöhuoltokirjajärjestelmän hankkimista sekä puoltaa rovastikunnallisen kiinteistöyhteistyön kehittämistä ja lisäämistä.

Niin ikään Porin ev.lut. seurakuntayhtymä kannattaa rovastikunnallisen neuvottelutyöryhmän perustamista pohtimaan tuomiokapitulin asettamia kysymyksiä, joista keskeisin on se, olisiko rovastikuntataso eri resurssien kannalta riittävän kokoinen alue huolehtimaan seurakuntien talouden kantokyvystä pitkälle tulevaisuuteen. Tätä  varten kirkkoneuvosto nimesi työryhmän jäseniksi kaksi luottamushenkilöä sekä hallinto-, talous- ja henkilöstöpalvelujen päällikkö Eeva Uusimäen ja hallinto- ja henkilöstöasiantuntija Jenni Helmejoen. Neuvottelutyöryhmän puheenjohtajana toimii lääninrovasti.

Mahdollisten rovastikunnan kokoisten seurakuntatalouksien toteutus voisi olla mahdollista kahden vaalikauden jälkeen, vuodesta 2031 alkaen. Taloustyöryhmä ei ole kuitenkaan halunnut ottaa kantaa mahdolliseen tulevaan rakenneratkaisuun, vaan toivoo rovastikunnallisen neuvottelutyöryhmän muodostavan itse näkemyksen asiasta.

2022-11-30 21:13:35.0