Seurakuntavaalien ehdokasasettelu loppusuoralla

Syksyn seurakuntavaalien ehdokasasettelu vaaleihin umpeutuu ensi viikon torstaina 15. syyskuuta klo 16.00.

Ehdokkuudesta kiinnostuneet voivat kysellä seurakuntansa ehdokaslistoista ja yhteyshenkilöistä seurakuntien toimistoista tai nykyisiltä luottamushenkilöiltä. Tarjolla on hyvinkin erilaisia ehdokaslistoja.

Listoja perustavat valitsijayhdistykset, joiden taustalla voi olla herätysliike tai poliittinen puolue, usein myös jokin teema tai ajatusmaailma. Näitä voivat olla esimerkiksi kirkon uudistaminen, tasa-arvon edistäminen tai nuorten aseman vahvistaminen kirkossa.

Valitsijayhdistyksen voi perustaa myös itse. Lisätietoja ehdokkaiksi haluaville löytyy seurakuntien verkkosivuilta sekä valtakunnalliselta seurakuntavaalit.fi-sivustolta.

Seurakuntavaalien ennakkoäänestysaika on 8.-11. marraskuuta ja varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 20. marraskuuta.

2022-09-06 08:49:46.0