Sateenkaarimessut alkavat Keski-Porin kirkossa

Keski-Porin seurakunnan seurakuntaneuvosto käsitteli tänään tiistaina kokouksessaan Satakunnan Seta ry:n aloitetta Sateenkaarimessujen järjestämisestä Keski-Porin kirkossa.

Seurakuntaneuvosto päätti äänin 8–7 hyväksyä aloitteen.

Kirkkoherra Hietasen lisäksi sateenkaarimessun puolesta äänestivät Paula Jylhe, Juuso Karihaara, Bia Kaski, Sonja Myllykoski, Reijo Raitala, Markku Tanttinen ja Krista Virtanen-Olejniczak.

Sateenkaarimessuja vastustivat Jorma Hännikkälä, Matti Ihalainen, Eino Koivusaari, Marjaana Nummi, Antti Pekola, Lea Peltomäki ja Teija Ruuhikorpi-Mäki.

Seurakunnan tulee olla turvallinen tila kaikille. Sateenkaarimessut ovat kutsu kirkkoon ryhmälle, joka ei aina ole tuntenut itseään tervetulleeksi seurakunnan toimintaan.

Keski-Porin seurakunta haluaa kirkkoherra Heimo Hietasen mukaan olla helposti lähestyttävä ja kulkea ihmisten rinnalla.

-Siksi Keski-Porin kirkon tulee olla avoin kaikille ja kynnystä kirkkoon astumiseksi on madallettava kaikille ihmisryhmille. Syrjintää on torjuttava ja vähemmistöjen aito mukaan ottaminen vaatii yhteistyötä, hän toteaa.

Seurakuntalaisten tasa-arvo ja yhdenvertaisuus on lähtökohtana Keski-Porin seurakunnan toiminnassa. "Positiivinen erityiskohtelu” on keino edistää tosiasiallisesti yhdenvertaisuuden toteutumista.

https://syrjinta.fi/positiivinen-erityiskohteluLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Sateenkaarimessuja on tähän asti järjestetty Mikonkadun rukoushuoneella. Kirkko on kuitenkin seurakunnan kokoontumisen keskus.

-Keski-Porin kirkon tulee olla paikka, johon on turvallista ja helppoa tulla. Tämän vuoksi kirkossa pitää olla mahdollisuus järjestää myös Sateenkaarimessuja, Hietanen jatkaa.

Avoin, monipuolinen ja kunnioittava keskustelu on kaiken yhteistyön lähtökohta. Seurakunnan tehtävä on avata ovia, ei sulkea niitä.

Jotta yhteistyö ja kohtaamiset ovat mahdollisia, Keski-Porin seurakunta on aktiivinen ja haluaa toiminnassaan vastaa erilaisten erityisryhmien ja eri vähemmistöjen tarpeisiin – kuten tähän jätettyyn aloitteeseen, Hietanen vielä korostaa.

Toteutuessaan messut ovat osa seurakunnan jumalanpalveluselämää.

Tue May 17 20:57:00 EEST 2022