Junnilassa ei juuri nyt pakolaisia, leirikeskus riparikäyttöön kesäksi

Reposaaressa sijaitsevassa ja Porin ev.lut. seurakuntayhtymän omistamassa Junnilan leirikeskuksessa ei tällä hetkellä ole ukrainalaisia pakolaisia.

Suomen Punaisen Ristin Satakunnan piirin toiminnanjohtajan Paula Ilénin mukaan tiedossa ei juuri nyt ole, koska Junnilaan seuraavan kerran tulee pakolaisia hätämajoitukseen. Tilanteet voivat kuitenkin asian luonteen vuoksi vaihtua nopeastikin.

Ilén arvioi, että ukrainalaisten pakolaisten virta Suomeen on tässä vaiheessa ainakin hieman maltillistunut. Kukaan ei kuitenkaan pysty arvioimaan tilannetta pitkässä juoksussa, koska sodan kulku ja loppu eivät ole näköpiirissä.

Junnilassa on Ukrainan sodan aikana ollut hätämajoituksessa kolme linja-autolastillista ukrainalaisia. He kaikki ovat muutaman päivän Junnilassa olon jälkeen jatkaneet matkaa vastaanottokeskuksiin ja osa myös Satakunnassa jo pitempään asuneiden toisten ukrainalaisten koteihin.

Kesällä Junnila on Porin seurakuntien käytössä rippikoulujen vuoksi.

Fri Apr 22 13:14:00 EEST 2022