Länsi-Porissa selvitellään kirkkoherra Helena Kuusirannan väitettyjä johtamistaongelmia

Länsi-Porin seurakunnassa on syntynyt tulehtunut tilanne, jonka keskiössä on vuosi sitten virkaansa astuneen kirkkoherra Helena Kuusirannan väitetyt johtamisongelmat. Suuri joukko seurakunnan työntekijöitä on ilmoittanut tyytymättömyytensä kirkkoherran johtamistapaan.

Tilanne on edennyt nyt niin pitkälle, että aluehallintovirasto tekee asiasta selvitystä. Selvityksen tulokset julkistetaan sitten, kun kaikki on valmista.

Kirkkoherra Helena Kuusiranta toteaa Porin ev.lut. seurakuntayhtymän viestintäpalveluille, että kyse on viime vuonna käyttöön otetusta ja työajallisille tarkoitetusta uudesta työajan seurantajärjestelmästä ja siihen liittyvistä näkemyseroista eritoten yhden, nyt jo virkansa jättäneen työntekijän kanssa.

-Hänen suhteensa näkemyserot paisuivat niin suuriksi, että myös muut työntekijät alkoivat ottaa asiaan kantaa. Asia on kuitenkin niin, että työajan on oltava kaikille sama eikä siinä voi olla kenelläkään erivapauksia.

Hänen mukaansa asiat ovat Länsi-Porin seurakunnassa muuten aivan hyvässä kunnossa kaikin puolin eikä menossa olevassa kiistassa ole kyse mistään muista ongelmista.

Työntekijät ovat kuitenkin asiasta toista mieltä, sillä heidän mukaansa kyse on muistakin johtamiseen liittyvistä ongelmista kuin työajan seurantaan liittyvistä kiistakysymyksistä. Yksi hiertävä ongelma on työntekijöiden mielestä kokemus siitä, ettei heihin luoteta.

Länsi-Porin seurakunnassa on tällä hetkellä noin 11 700 jäsentä.

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle Pori.

2022-03-23 12:37:55.0