Oppilaitosteologi on opiskelijoiden pappi

Oppilaitosteologina tehtäviini kuuluu tukea opiskelijoita ja henkilökuntaa henkisessä jaksamisessa arjen keskellä. Kristinuskossa on tälle kaunis sana, sielunhoito. Ajattelitpa sielusta mitä tahansa, minulle se kuvastaa sitä yhteistä ihmisyyttä, joka meissä kaikissa on. Pappina tehtäviini kuuluu kuunnella, lohduttaa ja rohkaista toista ihmistä eteenpäin elämässään. Minulla on myös vaitiolovelvollisuus ja ripissä (omanlainen kirkollinen toimitus) minua sitoo myös rippisalaisuus.

Pyrin siihen, että kohtaan jokaisen ihmisen omana itsenään. Yritän siis olla olettamatta mitään hänestä etukäteen. Ihminen on pyhä, Jumalan kuva ja hänet kuuluu kohdata kunnioittavasti ja avoimesti. Voit ottaa minuun yhteyttä, kun tuntuu että haluat puhua tai kertoa asioista, joita sinulla on tällä hetkellä mielen päällä. Ihmiset ovat puhuneet kanssani ihmissuhteista, jaksamisesta, opiskeluiden sujumisesta ja silloin kun tuntuu että elämä on jotenkin vailla suuntaa. Yhdessä voi ainakin pysähtyä ja miettiä, mikä on tässä tilanteessa vointi ja miten asioiden kanssa pääsisi eteenpäin.

Tällä hetkellä yhteistyösopimukset on tehty Satakunnan ammattikorkeakoulun, Diakonia-ammattikorkeakoulun, Porin Yliopistokeskuksen ja Winnovan Porin kampusten kanssa. Palvelen kaikkia oppilaitosten opiskelijoita ja henkilökuntaa, riippumatta ihmisen hengellisestä vakaumuksesta, kirkko- tai uskontokunnasta. Olen siis koko oppilaitoksen väkeä varten. Vapaa-ajallani judoilen ja luen varhaiskristillisiä apokryfisiä tekstejä (en kuitenkaan yhtä aikaa).

t.

Heikki

Oppilaitosteologi
Porin seurakuntayhtymä
Seurakuntatyön erityispalvelut
Eteläpuisto 10 B
28100 Pori

Oppilaitostyö, Nuorten aikuisten työ

Kuvassa oppilaitostyöntekijät hymyilevät ja osoittavat tekstiä moi tiilirakennelmassa.

Johannan esittely

Hei,

olen oppilaitosdiakoni Johanna Simola. Olen Porin seurakuntayhtymän työntekijä, mutta työtehtäväni suoritan kuten nimikkeestäni voi päätellä porilaisissa oppilaitoksissa. Saan tehdä diakoniatyötä opiskelijoiden ja kampusten henkilökunnan parissa. Elää siellä heidän kanssaan ja rinnallaan opiskelun, työn ja koko elämän asioiden äärellä. Iloitsen tästä!

Diakonia tarkoittaa lähimmäisen palvelemista, se on kristillisten kirkkojen ja seurakuntien järjestämää sosiaalista palvelu- ja avustustyötä. Diakonia perustuu Raamattuun ja kristilliseen rakkauteen. Tämä on työni taustalla mutten odota Sinulta esim. kuulumista kirkkoon, tiettyä vakaumusta tms. Ja suhtaudun kunnioittavasti Sinuun. Palvelen kaikkia ajatuksella että jokainen on arvokas juuri sellaisena kuin hän on.

Tällä hetkellä oppilaitostyön yhteistyösopimukset on tehty Winnovan, Satakunnan ammattikorkeakoulun, Porin yliopistokeskuksen ja Diakonia-ammattikorkeakoulun kanssa. Tarkoittaen sitä että työpanokseni suoritan näissä oppilaitoksissa, sekä yhteistyöverkostoissa jotka läheisesti liittyvät oppilaitosmaailmaan ja jotka tukevat opiskelijoiden ja henkilökunnan jaksamista. Yhteistyössä pystymme paremmin ja monipuolisemmin kukin omien vahvuusalueidensa mukaisesti auttamaan eri tilanteissa. Tarvittaessa ohjaan Sinut eteenpäin sen mukaan, jos tiedän että joku toinen pystyy Sinua paremmin auttamaan. Älä jää yksin asioidesi kanssa.

Oppilaitosdiakonina tuen sinua elämän eri tilanteissa, niin iloissa kuin hankalissa ja vaikeissakin vaiheissa. Kaikissa tilanteissa voit ottaa yhteyttä niin voidaan yhdessä miettiä elämäsi asioita, isoja ja pieniä. Autan ja tuen mielelläni Sinua! Ja mitä siihen tarvitsen, sen että tiedän Sinun tarvitsevan apua ja tukea. Joten rohkeasti ottamaan yhteyttä!

Oppilaitosdiakoni
Porin seurakuntayhtymä