Porin liitosneuvottelut etenevät Pomarkun kanssa

Porin ev.lut. seurakuntayhtymän liitosneuvottelut Pomarkun seurakunnan kanssa etenevät. Tämänhetkisten askelmerkkien mukaan Pomarkun kirkkovaltuuston ja Noormarkun seurakuntaneuvoston pitäisi tehdä liitosaloitteet niin, että Porin yhteinen kirkkovaltuusto voisi antaa liitoshankkeesta lausunnon kokouksessaan maaliskuussa.

Tarkoituksena on, että Pomarkku liittyisi osaksi Poriin kuuluvaa Noormarkun seurakuntaa.

—Jos ja kun kannanotot ovat myönteisiä liitoksen kannalta, on Pomarkun kirkkovaltuuston sen jälkeen tehtävä aloite itse liitoksesta. Sen jälkeen on Noormarkun seurakuntaneuvoston tehtävä tykönään samanlainen aloite. Näillä askelmerkeillä jatko tapahtuu nopeammin kuin siten, että tuomiokapituli joutuisi pyytämään osapuolilta lausuntoa tilanteesta, kertoo neuvotteluissa mukana oleva Meri-Porin kirkkoherra, Porin yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja Heimo Hietanen.

Jos lausunnot saadaan maaliskuussa, jää loppuvuosi aikaa rakentaa uutta Noormarkun seurakuntaa. Tätä Hietanen pitää ihanneaikatauluna.

Pomarkussa on määrä pitää liitosten tiimoilta yleisötilaisuus sunnuntaina 21. tammikuuta jumalanpalveluksen jälkeen kirkkokahveilla ja vastaavanlainen tilaisuus viikkoa myöhemmin Noormarkussa. Pomarkussa tilaisuus pidetään seurakuntakodilla ja Noormarkussa pappilassa.

Uuden seurakuntakokonaisuuden työnimi on uusi Noormarkku, mutta silti seurakunnan virallisena nimenä säilyy Hietasen mukaan Noormarkun seurakunta, jossa Pomarkku on omana alueenaan.

Kummankin seurakunnan nykyiset työntekijät siirtyvät uuden seurakunnan palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Pomarkun kirkkoherran Hannu Anttooran uusi nimeke olisi Noormarkun kappalainen.

Aloitteen liitosneuvotteluiden aloittamisesta teki Pomarkku viime keväänä pitkällisen prosessoinnin jälkeen. Jo tässä vaiheessa osapuolilla on selkeä tahtotila yhdistymisestä.

—Näköpiirissä ei käsittääkseni ole mitään sellaisia kynnyskysymyksiä, joihin liitos voisi kaatua. Myös ratkaisun edut ja haitat on tarkasti punnittu, Hietanen itse arvioi.

2018-01-11 15:19:00.0