Lassilan hautausmaa

Paavolankorventie 10, 29680 Pori

Lassila on hyvin vanhaa asuttua seutua. Seutu kuului Ulvilan emäseurakuntaan. Lassilalaisilla ei ollut omaa kirkkoa eikä hautausmaata ja näin vainajien kuljettaminen Ulvilaan haudattaviksi oli äärimmäisen hankalaa. Noormarkussakaan ei ollut vielä tuolloin hautausmaata. Kuljettaminen tapahtui tavallisesti veneellä, toisinaan jopa kantamalla. Edes tavalliset kirkkomatkat eivät olleet yhtenä päivänä tehtävissä. Nämä hankaluudet olivat omiaan herättämään ajatuksen oman kirkon rakentamisesta.

Kun Noormarkkuun rakennettiin kirkko ja hautausmaa, kuljettiin sinne kesäisin veneellä ja talvisin hevosella. Ei ollut ollenkaan harvinaista, että kesäisenä sunnuntaiaamuna lähdettiin Lassilan Kirkkorannasta kahdellakin suurella ”kirkkopaatilla” Noormarkun kirkkoon. Ne, jotka eivät soutaneet, veisasivat matkan ratoksi virsiä. Siitä tulikin Lassilaan sanonta, kun joku kysyi jäljellä olevan matkan pituutta: ”Kyllä sinne vielä virsiä on”.

Tällainen järjestely ei kuitenkaan ajan mittaan tyydyttänyt Lassilan jo verrattain väkirikasta kylää, vaan ryhdyttiin oman hautausmaan ja saarnahuoneen hankintaan. Vuonna 1851 pidettiin kokous, jossa päätettiin, että Lassilaan ryhdytään rakentamaan omaa kirkkoa. Samaan aikaan kirkon rakentamisen kanssa alettiin myös hautausmaan rakentaminen. Ulvilan rovasti Herman Hellen vihki puukirkon 24.8.1856. Ensimmäinen hautaus kirkkomaahan tapahtui heinäkuussa 1861.

Suurimmat kunnostustyöt hautausmaalla on tehty vuosina 1892, 1924 ja 1950. Hautausmaan pinta-ala on viimeisen, vuonna 1955 tehdyn, laajennuksen jälkeen 0,6 ha. Koko hautausmaan perustasaus ja kunnostus aloitettiin 1972. Valaistus asennettiin vuonna 1974.

• Hautapaikkoja entisissä arkku- ja uurnahaudoissa
  • Uusia arkkuhautoja
  • Uusia uurnahautoja
  • Muistolehto

Siunaukset tapahtuvat Lassilan kirkossa tai Porin siunauskappeleissa. Vainajan tuhkaus suoritetaan Porin krematoriossa, joka sijaitsee Käppärän hautausmaalla.

Ajanvaraukset

Siunaus-, hautaus-, tuhkaus- ja uurnanlaskuaika varataan Porin ev.lut. seurakuntayhtymän Hautauspalveluista. Lassilan pappila on varattavissa muistotilaisuuskäyttöön. Seurakunta toimittaa uurnan Lassilan hautausmaalle valmiiksi uurnanlaskua varten.

Osoiteet:

• Lassilan pappila Kairilantie 3 B, 29680 Pori