Sankarihaudat

Eri puolilla Poria, 28100 Pori

Sankarihautausmaat ja sotien ajan muistomerkit

Porin ev.lut. seurakuntayhtymän alueella sankarihautoja on kuudessa eri paikassa:

Keski-Porin kirkkopuiston sankarihaudoissa on 536, Ahlaisissa 64, Reposaarella 62, Lassilassa 48, Lattomerellä 19 ja Noormarkussa 84 vainajaa. Sankarivainajien muistomerkkien lisäksi samoilta alueilta löytyy myös muita, sotien aikaan liittyviä muistomerkkejä.

Ahlaisten hautausmaa

• Ahlaisten vanhalla kirkkomaalla on 64 vainajan sankarihautausmaa. Hautakivessä lukee Isänmaan puolesta 1939–1944. Kirkkomaalla on myös Suojeluskuntalaisten ja Lottien työn kunniaksi kiinnitetty laatta.
  • Ahlaisten uuden hautausmaan perällä sijaitsee Vakaumuksensa puolesta henkensä menettäneiden punaisten muistolle -muistomerkki.

Keski-Porin kirkkopuisto

Keski-Porin kirkkopuistossa on neljä sotien aikaan liittyvää muistomerkkiä:

• Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki
  • Valkoisten muistomerkki
  • Vuonna1919 Vienan-Karjalassa ja Aunuksessa kaatuneiden porilaisten muistomerkki
  • Sankarihautausmaan upea muistomerkki

Jaakko Laaksovirran suunnittelemalle sankarihautausmaalle on siunattu 536 vainajaa; maahan haudattuja 445 ja kentälle jääneitä on 91.

Professori Aimo Tukiainen on suunnitellut ja toteuttanut ”In Memorial” -monumentaalisen veistosryhmän. Graniittijalustan päällä olevat viisi henkilöä ovat nimeltään Isänmaa kutsuu, Etulinjoilla, Matkan pää, Risti kirkastuu ja Elämä jatkuu. Muistomerkin muuri on valmistettu Vehmaan punaisesta graniitista ja patsaat valettu pronssista vuosina 1950–1952.

Sankarihautausmaan keskellä oleva kookas risti on uusittu Satakunnan museon ohjeita noudattaen vanhan mallin mukaisesti.

Käppärän hautausmaa

Käppärän hautausmaalla on yksityinen W. Rosenlew Oy Ab:n pystyttämä muistomerkki (tehtaan pommituksessa kuolleiden muistoksi), Punaisten muistomerkki (toverihauta) sekä muistomerkki sodissa kaatuneille SKP:n jäsenille.

Lassilan hautausmaa

Lassilan hautausmaata koristaa vuonna 1951 valmistunut sankarihauta-alue muistomerkkeineen.

Sankarihautausmaan vieressä on valkoisten muistomerkki.

Lattomeren hautausmaa

Lattomeren hautausmaa on paikallisen rukoushuoneyhdistyksen omistama yksityinen hautausmaa. Lattomeren kylän keskellä sijaitsevalla hautausmaalla on sankarihautausmaa, johon on haudattu 19 vainajaa. 1939–1944 Isänmaan puolesta -muistomerkin lisäksi hautausmaalla on Kansallissodan muistomerkki.

Noormarkun hautausmaa

Noormarkun hautausmaan sankarihauta-alue sijaitsee kirkon läheisyydessä.

Noormarkun hautausmaalla sijaitsee vuonna 1946 pystytetty punagraniittinen punaisten muistomerkki.

Reposaaren hautausmaa

Reposaaren hautausmaan keskivaiheilla on Vakaumuksensa puolesta henkensä menettäneiden punaisten muistolle -muistomerkki. Kirkkopuiston sankarihautausmaalle on haudattu 29 vainajaa, mereen jäi 33 vainajaa.
Pro Patria 1939–1944 -muistokivi sijaitsee sankarihautojen vieressä.
Torpedovene S2 -muistomerkki sijaitsee myös kirkkopuistossa samoin kuin Hacklinin muistomuuri.

Pomarkun hautausmaa

Pomarkun hautausmaalla sijaitsevan sankarihautausmaan on suunnitellut Ilmari Launis ja muistomerkin kuvanveistäjä on ollut Viljo Savikurki. Muistomerkki Sotaan lähtevä isä on paljastettu 1953. Sankarihautoja on 107.

Pomarkun hautausmaalla on vuonna 1947 pystytetty punagraniittinen punaisten muistomerkki.
Vanhan kirkon läheisyydessä on valkoisten muistomerkki.

Lavian hautausmaat

Lavian kirkkohautausmaalla sijaitseva sankarihauta alue sijaitsee kirkon vieressä. Alueen on suunnitellut arkkitehti Juha Köykkä.
Muistomerkin kuvanveistäjä on Ilmari Wirkkala ja se on paljastettu 1949.
Sankarihautoja on 167.

Kirkon vieressä on valkoisten muistomerkki.

Lavian kappelihautausmaalla on vuonna 1953 pystytetty punagraniittinen punaisten muistomerkki.

Pysäköinti Pysäköinti