Vanha hautausmaa

Vanha hautausmaa muistokivi

Muistokatu 3, 28120 Pori

Porin ensimmäinen hautausmaa sijaitsi kirkon vieressä, aivan kaupungin keskustassa.Hautausmaan siirtoa oli ryhdytty pohtimaan Porin tulipalon vuoden 1801 jälkeen, koska keskustassa sijaitseva hautausmaa koettiin epäterveelliseksi ja kirkkomaa alkoi täyttyä. Uuden hautausmaan tarve oli todellinen. Uudeksi hautausmaan (Vanha hautausmaa) sijoituspaikaksi määrättiin Hampustenmäki.

Lisää vanhan hautausmaan historiasta voit
lukea täältä tai lukemalla kuvan QR-koodin
.

Ulvilan kirkkoherra ja hovisaarnaaja Fredrik Lebell vihki vanhan hautausmaan 11.6.1809. Maantiekadun puolella on edelleen sama jykevä kiviaita, joka siihen rakennettiin vuonna 1816. Aidan ulkopuolella kulkevasta vanhasta Turuntiestä on jäljellä muistomerkki ja mukulakiveys vesitornin vieressä. Vanha hautausmaa jäi pois käytöstä sen täytyttyä vuonna 1884. Vainajat haudattiin sen jälkeen nykyiselle Käppärän hautausmaalle. Vanhalle hautausmaalle sai sen jälkeen haudata vain  poikkeustapauksissa. 1800-luvun lopulla vanhaa hautausmaata ryhdyttiin hoitamaan puistona.

Vanhalla hautausmaalla on oma erityinen arvonsa Porin vanhimpana säilyneenä hautausmaana ja menneen ajan kuolemankulttuurin historiallisena maisemana. Vanha hautausmaa on osa Porin kansallista kaupunkipuistoa.
Alue on valtakunnallisesti arvokas ja se on suojeltu asemakaavalla.

Uusi uurnahauta-alue

Vanha hautausmaa otettiin uudelleen käyttöön lokakuussa 2008. Ensimmäisessä vaiheessa alueelle valmistui 2448 uurnapaikkaa. Reunakivelliset alueet on ryhmitelty 36 haudan hauta-alueiksi. Suvulle luovutetaan alueelta yksi hauta, joka sisältää neljä uurnapaikkaa. Hinta sisältää haudan 25 vuodeksi, muistomerkin, istutukset ja hoidon 25 vuodeksi. Kokonaiskustannukset muodostuvat hautapaikasta, tuhkauksesta, uurnan hautausmaksuista ja nimilaatasta. Veteraaneille on oma uurnahauta-alue, jonka tunnistaa hautapaasissa olevasta tammenlehvästä.

Hautausmaa on palveluiltaan ainutlaatuinen, sillä vastuu hautojen hoidosta ja muistomerkin kunnossapidosta on seurakunnalla. Tämä poikkeaa tavanomaisesta hautakäytännöstä, jolloin omaiset huolehtivat hautapaikan hoidosta sekä muistomerkin hankinnasta ja kunnossapidosta.

Vanhalla hautausmaalla on uurnanluovutushuone, josta omaiset lähtevät uurnanlaskuun. Kivirakennus sijaitsee parkkialueen välittömässä läheisyydessä. Vahtimestari on omaisia vastassa uurnanluovutushuoneessa, josta lähdetään uurnanlaskuun vahtimestarin saattelemana.

Kukkalaitteita ei saa viedä Vanhalle hautausmaalle, koska niille ei siihen tarkoitettua paikkaa. Siunauksen jälkeen omaiset voivat halutessaan viedä kukkalaitteet jollekin omaisensa haudalle. Jos ei ole paikkaa, jonne kukkalaitteet voisi viedä, niin siunaustilaisuuden päätyttyä voi ottaa kortit ja nauhat itselleen, sillä kukkia ei säilytetä seurakunnan tiloissa. Nykyään yhä useammin siunaustilaisuudessa omaiset laskevat kappelissa ruusun tai kukkakimpun, jonka he voivat viedä siunauksen jälkeen Vanhalle hautausmaalle maljakkoon.

Leikkokukat ja kynttilät

Leikkokukat ja kynttilät sijoitetaan muistomerkin läheisyyteen tai Ylösnousemuksen aukion Kiitoskiville. Maljakkotelineet ovat hauta-alueen vieressä. Vanhalle hautausmaalle voi viedä leikkokukkia uurnanlaskun yhteydessä.

• Uusia uurnahautapaikkoja

Osoitetiedot