Lapsille ja lapsiperheille

Seurakunnan varhaiskasvatuksessa pidämme tärkeänä lapsen ja lapsuuden ainutlaatuisuutta. Toiminnan perustana on kristillinen ihmiskäsitys ja arvopohja. Kasvatuskumppaneina haluamme tukea kotien ja vanhempien kasvatustehtävää tarjoamalla kohtaamisen paikkoja erilaisten kerhotoimintojen muodossa.

Porin ev.lut. seurakuntien kuusi paikallisseurakuntaa suunnittelevat ja toteuttavat omaa lapsi- ja perhetyötään. Tapahtumista, retkistä ja leireistä saa tietoa seurakuntien sivuilta

Katso myös Kerhotoimintaa lapsille -sivu.

Lapsiperheiden kevät 2024: yhteisesite perhekeskus Lounatuulen alueen seurakunnista (Pori, Ulvila, Merikarvia)

Yhteinen esite kevään 2024 lapsiperheiden toiminnasta on ladattavissa tästä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä
Huom! Seurakunnilla voi olla lisäksi muita perheiden tapahtumia ja ajankohtaista toimintaa. Seurakunnat ilmoittavat aina ajankohtaisista asioista esimerkiksi omilla some-sivuillaan.

Päiväkerhot

Päiväkerhot tukevat 2–5 -vuotiaiden lasten kokonaisvaltaista kasvua ja hengellisyyden kehitystä eri menetelmin.
Päiväkerholaiset kokoontuvat 2–3 tunniksi kerrallaan 1–3 kertaa viikossa. Ikärajat, kestot ja ryhmäkertojen määrät vaihtelevat seurakunnittain.

Katso tarkemmin kunkin seurakunnan omilta sivuilta:

Perhekerhot

Perhekerhot ovat avoimia yhdessäolon hetkiä vanhemmille, isovanhemmille, kummeille ja hoitajille yhdessä lasten kanssa. Ryhmissä on hetkiä alttarin äärellä, kahvittelua sekä yhdessäoloa.

Perhekerhoihin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Vauvaperheille on tarjolla myös erilaisia ryhmiä. Ekavauvaryhmä on vertaisryhmä ensimmäisen lapsensa saaneille perheille, kohtaamispaikka vanhemmille ja vauvoille. Katso tarkemmin seurakuntien sivuilta:

Lapset jumalanpalveluksissa

Seurakunnat järjestävät erityisesti lapsille ja perheille suunnattuja jumalanpalveluksia kirkkovuoden eri aikoina. Lisäksi Meri-Porin seurakunnassa Pihlavan kirkossa pidetään Leikkisä kirkko pääsääntöisesti joka kuun ensimmäinen sunnuntai. Seuraa ilmoituksia seurakuntien tapahtuma-ilmoituksista.

Aina kun jumalanpalveluksissa tarjotaan ehtoollista, voivat myös lapset osallistua siiheny. Kastettu lapsi voi osallistua ehtoolliselle yhdessä vanhempiensa tai muun aikuisen kanssa. Lapsi voidaan myös vain siunata, jos hän ei halua ottaa vastaan ehtoollista tai ei vielä tunnista ehtoollisen merkitystä. Kannattaa tulla matalalla kynnyksellä lapsen kanssa alttarille.

Monista kirkoista löytyy lisäksi lapsille leikkinurkkaus tai muuta puuhaa kuten kirjoja ja leluja, jotta osallistuminen kirkon menoihin olisi mukavaa lapsille.

Pyhäkoulut

Pyhäkoulu on lasten oma hetki Raamatun sanoman äärellä. Mietimme lasten kanssa yhdessä suuria kertomuksia, laulamme, leikimme, askartelemme ja rukoilemme. Pyhäkoulu on tarkoitettu yli 3-vuotiaille lapsille. Pienemmät lapset ovat myös tervetulleita yhdessä aikuisen kanssa.  Pyhäkoulu kestää puolesta tunnista tuntiin. Pyhäkoulut ovat maksuttomia eikä niihin tarvitse ilmoittautua. Lisätietoja löydät seurakuntien sivuilta.

Muut kerhot ja muu toiminta

Seurakunnissa järjestetään myös esimerkiksi musiikkikerhoja, kesäkerhoja, teemapäiviä ja tapahtumia. Tarkemmat tiedot löytyvät seurakuntien omilta sivuilta.

Lapsille sopivaa kristillistä sisältöä netissä:

Paikallista

Valtakunnallista