Ristiäiset

Kaste kantaa

Lapsen tulo perheeseen merkitsee vanhemmille sekä arvokasta lahjaa että vastuullista tehtävää. Jokainen ihminen on Jumalan ainutkertainen luomus, suuri ihme. Pienen ihmisen herkkä elämä uskotaan hänestä huolehtivien vanhempien käsiin. Lapsen syntyminen merkitsee koko perheelle yhteistä kasvua toinen toisensa tuntemisessa ja tukemisessa. Se merkitsee syvällistä kutsumusta vanhemmuuteen. Ihmisen itsetunto rakentuu sen turvallisuuden, rakkauden ja hyväksynnän varaan, jota hän saa kokea ensimmäisinä vuosinaan.

Raamatun mukaan Jumala on Luoja, elämän lähde ja ylläpitäjä. Vanhemmuus on teille Taivaan Isän antama lahja ja samalla kutsu osallistua hänen omaan tehtäväänsä, olemaan elämän antaja ja ylläpitäjä. Tässä vastuullisessa tehtävässä Jumala itse haluaa siunata ja auttaa teitä.

”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni:
kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.
Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.”

Matt. 28:18–20

Ole yhteydessä oman seurakuntasi (tarkista seurakuntasiLinkki avautuu uudessa välilehdessä) seurakuntatoimistoon ristiäisten järjestelyissä.
Seurakuntatoimiston kautta voit varata seurakunnan tilojaLinkki avautuu uudessa välilehdessä sekä papin tilaisuutta varten. Kaste seurakunnan tiloissa on maksuton, sis. tilan ja pöytäliinat.

Seurakuntatoimistot:

Kastepöydällä kukka-asetelma, kynttilä ja kastemalja.
Vauva nukkuu yllään kasteasu

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä

Kaste - miksi on hyvä, että kastetaan? Kuvaa klikkaamalla näet videon, jossa Piispa Kaarlo Kalliala keskustelee kasteen merkityksestä lapsenlapsensa Ilonan kanssa. Miksi on hyvä, että kastetaan? Miksi annetaan nimi?

Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kuvassa on vauva, jonka päähän pappi valelee kastevettä. Kuvassa vasemmalla myös kastekynttilä ja taustalla juhlaan osallistuva läheinen. Kuva on ruutukaappaus videosta, johon linkki johtaa.