Rippikoululaisen vanhemmat ja kummit

Vanhemmille

Tahdomme antaa nuorelle mahdollisuuden käydä rippikoulu turvallisella, mielenkiintoisella ja mielekkäällä tavalla. Siksi haluamme olla yhteydessä koteihin rippikoulun aikana ja toivommekin, että vanhemmat ovat myös yhteydessä meihin.

Vanhempien odotetaan ottavan nuoren rippikouluopettajiin yhteyttä aina, kun jokin asia nuoren elämässä sitä edellyttää. Nuorten erilaisten elämäntilanteiden tunteminen helpottaa rippikoulun toteuttamista nuorta palvelevalla tavalla. Asioiden salaaminen vaikeuttaa rippikoulun käymistä. Rippikoulun pitäminen on seurakunnan työntekijöiden perustyötä - nuorten ja heidän perheidensä erilaiset ja vaihtelevat elämäntilanteet ovat meille tuttuja. Ota rohkeasti yhteyttä ja kerro, jos jokin mietityttää!

Vanhempainilta

Jokaisella rippikouluryhmällä on oma vanhempainiltansa, jossa on mahdollisuus tavata työntekijät ja keskustella rippikouluun liittyvistä asioista. Jokainen rippikouluryhmä ilmoittaa erikseen omasta vanhempainillastaan. Toivomme, että edes toinen nuoren vanhemmista saapuisi paikalle.

Kummeille

Konfirmaatiossa nuori tunnustaa sen uskon, johon hänet on kastettu. Nuoren puolesta rukoillaan ja hänet siunataan. Kaste ja konfirmaatio liittyvät siis läheisesti yhteen. Tästä syystä toivommekin, että saisimme jokaisen nuoren, vähintään yhden, yhden kummin tai jonkun muun hänen kastejuhlassaan mukana olleen henkilön mukaan konfirmaation toteutukseen.

Kirkossa avustava kummi/kummit voivat vapaasti valita istumapaikkansa. Konfirmaatiossa pastori kutsuu nuoret alttarin eteen. Kun nuoret ovat tunnustaneet uskonsa, he polvistuvat alttarille siunattavaksi. Tällöin kummit kutsutaan alttarille ja he seisovat nuoren takana. Siunatessa kukin kummi/kummit laittaa kätensä oman kummilapsensa pään päälle ja sanoo hänen etunimensä. Työntekijät sanovat siunaussanat ja nuori aamenen. Siunauksen jälkeen kummit voivat palata omille paikoilleen.

Lapset ehtoolliselle tai siunattavaksi

Ehtoollispöytä kutsuu meitä kaikkia Pyhän Jumalan eteen. Olet siis tervetullut ehtoolliselle nuoresi kanssa! Myös lapset ovat tervetulleita alttarin ääreen joko vastaanottamaan ehtoollisen tai siunattaviksi.

Lapsille voidaan jakaa ehtoollinen, mikäli lapselle on opetettu ehtoollisen merkitys. Pappi kysyy alttarilla, tahdotteko lapsellenne ehtoollisen vai siunauksen.