Jokainen koti on siunauksen arvoinen

Kodin siunaamisessa pyydetään Jumalan siunausta ja varjelusta perheen tärkeimmälle asialle, omalle kodille ja siinä asuville ihmisille. Se on mukava tapa aloittaa elämä uudessa paikassa. Kodin siunaaminen on nykyään etenkin nuorten parien suosiossa.

Kodin siunaaminen liittyy usein "tupaantuliaisiin" ja uuden kodin valmistumiseen. Mukaan voi kutsua sukulaisia, ystäviä sekä uusia ja entisiä naapureita. Luonteva hetki kodin siunaamiselle on myös uuden perheenjäsenen kaste, jonka yhteydessä se voi tapahtua.

Valkoisella liinalla peitetylle pöydälle asetetaan esimerkiksi kaksi kynttilää, Raamattu sekä krusifiksi tai risti. Seurakunta seisoo toimituksen ajan. Kodin siunaaminen voidaan merkitä vihki- tai perheraamattuun.

Kodin siunaamisen voi varata suoraan haluamaltaan papilta tai oman seurakunnan toimistosta.

Kodin siunaamisen kaava

1. Alkuvirsi, esimerkiksi virsi 471 tai 492
  2. Johdanto
  3.  Psalmi
  4.  Raamatunluku
  5. (Vastaus, joka on virsi, laulu tai soitinmusiikkia)
  6. (Puhe)
  7. (Virsi)
  8. Rukousjakso
  9. Kiitosvirsi, esimerkiksi virsi 326:1–2, 329:1–2, 5, 332, 468:7–8, 470:1, 4 tai 490:1–3
  10. Siunaus  Seurakunta: Aamen.
  11. Päätösmusiikki, joka voi olla virsi, laulu tai soitinmusiikkia

Virren tilalle on mahdollista valita muuta musiikkia. Suluissa olevat kohdat voidaan jättää pois.

Kodin siunaus -viitekuva