Musiikki avioliittoon vihkimisessä

Vihkitilaisuus on kirkollinen toimitus, jossa vihittävät ovat tulleet yhdessä läheistensä kanssa rukoilemaan liitolleen Jumalan siunausta ja saamaan sille laillisen vahvistuksen. Vihkitoimitus on luonteeltaan jumalanpalvelus, jossa keskeisiä elementtejä ovat rukous ja kiitollisuus.

Tilaisuuden musiikin valinnassa onkin hyvä huomioida vihkitoimituksen jumalanpalvelusluonne. Vihkimusiikin mahdollisista eri vaihtoehdoista ja valituista musiikkikappaleista tulee aina keskustella vihkitoimituksen kanttorin kanssa. Kanttoreiden työvuorot ovat yleensä tiedossa jo muutama kuukausi ennen hääpäivää. Mikäli valmiita toiveita ei ole voi vihkipari sopia kanttorin kanssa myös tapaamisen kirkkoon, jossa kanttori voi esitellä omasta ohjelmistostaan eri vihkimusiikkivaihtoehtoja.

Vihkivirsiä valitessa on hyvä huomata virsien nro 238–241 lisäksi myös uusien virsikirjojen liiteosan uudet virret nro 816–824. Virsivaihtoehtoja löytyy myös virsikirjan osastosta Kiitos ja ylistys virrestä nro 320 alkaen, unohtamatta muitakaan vaihtoehtoja, kuten Sibeliuksen kiitosvirttä 462, Soi kunniaksi Luojan ja Suvivirttä 571.

Vihkilauluksi on hyvä valita musiikkia, jonka sisältö tukee tilaisuuden hengellistä sisältöä ja kirkollista luonnetta.

Vihkitoimituksen musiikilliset kohdat:

• Johdantomusiikki
  • Psalmi (voidaan lukea tai laulaa)
  • 6. Raamatunluku (Raamatunlukuun voidaan liittää vastaus; psalmi, virsi, laulu tai soitinmusiikkia)
  • 12. Virsi tai vihkilaulu tai muuta sopivaa musiikkia
  • 14. Isä meidän -rukouksen jälkeen ennen päätösosan siunausta voi olla virsi tai laulu
  • 17. Päätösmusiikki

Hyvään valikoimaan erilaista häämusiikkia voi tutustua
Turun Mikaelin seurakunnan kanttori Marko Hakanpään kotisivuillaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Musiikkia häissä.