Kuorot

Keski-Porin Kirkkokuoro

Keski-Porin kirkkokuoro on perustettu 24. lokakuuta 1924. Aloitteen toiminnasta tekivät rovasti K. J. Kivekäs, kanttori K. F. Hedberg sekä dir. mus. Kyösti Alho, joka myös toimi kuoron ensimmäisenä johtajana. Aluksi kuoron nimi oli Porin kirkkokuoro. Keski-Porin kirkkokuoroksi nimi muuttui 1964. Reilun 80-vuotisen toimintansa aikana kuorolla on ollut useita johtajia.

Kuoron monipuoliseen toimintaan ovat kuuluneet säännölliset juhlakonsertit, monet seurakunnan juhlat, vierailu- ja esiintymismatkat sekä osallistumiset valtakunnallisiin ja alueellisiin kirkkomusiikkitapahtumiin. Lisäksi kuoro säännöllisesti kantaa osaltaan vastuuta Keski-Porin kirkon päiväjumalanpalveluksen musiikista.

Kuoro harjoittelee keskiviikkoisin Porin seurakuntakeskuksen viidennen kerroksen musiikkisalissa.

Harjoitusten sisältö rakentuu äänenkäytön harjoitusten, uusien laulujen opiskelun ja jo tuttujen laulujen esityskuntoon hiomisen ympärille. Pääosa tämän noin 25.n laulajan kuoron ohjelmistosta on neliäänisiä sekakuorolauluja. Toiminnallaan kuoro pyrkii yhtenä seurakunnan musiikki-instrumenttina palvelemaan erilaisissa seurakunnallisissa tilaisuuksissa ja niissä musiikillisin keinovaroin puhuttelemaan kuulijoitansa taiteellisia päämääriä unohtamatta.

Keski-Porin Kirkkokuoro tarjoaa toimintaansa osallistuville laulajille säännöllisen harrastusmahdollisuuden monenlaisten haasteiden parissa, mahdollisuuden kehittyä kuorolaulajana ja oman äänenkäytön hallinnassa sekä lopuksi, vaikkakaan ei vähäisimpänä asiana, lämminhenkisen harrastusryhmän, jossa jokaisen mukana olevan panosta arvostetaan.

Kuoro ottaa toimintaansa mukaan uusia laulajia, sekä nais-, että miesääniä. Kuoro toivoo riveihinsä aivan erityisesti lisää miehiä. Kirkkokuoroon liittymiselle ei aseteta mitään erityisiä pääsyvaatimuksia. Kuoro on paikka kehittyä kuorolaulajana ja oman äänenkäytön hallinnassa. Ota yhteyttä ja tule mukaan!

Kuoronjohtaja Guido Kriik.

Cantores Vesperi

Cantores Vesperi -kvartetti perustettiin vuonna 1998 pian johtajansa kanttori Paavo Rusavan tultua valituksi Länsi-Porin ja Teljän seurakuntien yhteiseen kanttorinvirkaan. Alun alkaen neljän laulajan muodostama kokoonpano on vuosien myötä kasvanut nykyiseen mittaansa vahvistetuksi kvartetiksi ja sen kotipaikka on johtajansa mukana siirtynyt Keski-Porin seurakuntaan keväällä 2002.

Kvartetin toiminnan ja ohjelmiston kulmakivenä on alusta alkaen ollut kristillisestä perinteestä nousevat päivän rukoushetket ja niistä erityisesti vesper, josta kvartetilla on ollut käytettävissään Hannu Virpin tälle kokoonpanolle tekemä mieskuorosovitus. Cantores Vesperi – Vesperin laulajat viettää säännöllisesti yhdessä seurakunnan kanssa tätä jo lähes kahden vuosituhannen takaisen esikuvan mukaista illan rukoushetkeä.

Kvartetti esiintyy erilaisissa kirkollisissa tilaisuuksissa ja rikastuttaa näin kotikaupunkinsa musiikkielämää ohjelmistolla, joka kattaa kirkkomusiikkia gregoriaanisista lauluista aina aikamme säveltäjien musiikkiin. Cantores Vesperi -kvartetti pyrkii toiminnallaan pitämään esillä ns. klassista kirkkomusiikkiohjelmistoa sekä edistämään sen esityskäytäntöihin kuuluvaa puhdasta ja vapaasti soivaa äänenkäyttötapaa. Toiminnan erityispiirteenä on jokaisen laulajan mahdollisuus saada yhteisten kuoroharjoitusten lisäksi myös henkilökohtaista äänenmuodostusohjausta.

Hyvään seuraan ja hyvän lauluharrastuksen pariin Cantores Vesperin riveissä ovat tervetulleita Satakunnassa asuvat työikäiset laulajat koelaulun kautta.

Ota rohkeasti yhteyttä kanttori Guido Kriik.

Ruosniemen seurakuntakuoro -projektikuoro

Ruosniemen seurakuntakuoro perustettiin vuonna 1966.

Kuoro harjoittelee maanantaisin.

Esiintymisiä on vuoden mittaan jumalanpalveluksissa, sävelhartauksissa ja erilaisissa juhlissa. Kuoron ohjelmaan kuuluvat myös laitosvierailut.

Yhteistoimintaa on myös Satakunnan Kirkkomusiikkipiirin kanssa.

Kuoronjohtaja Päivi Holkko

Kamarikuoro Vox Humana

Kuoron perusohjelmistoa ovat tällä hetkellä muun muassa J. S. Bachin kantaatti nro 80 "Ein feste Burg ist unser Gott", Frans Lisztin Via Crucis, Camille Saint-Saensin ja Armas Maasalon Jouluoratoriot sekä Gabriel Faure'n Rekviem. Kuoron ohjelmistoon kuuluu myös lukuisia pienempiä lauluja, joita esitetään Keski-Porin kirkon jumalanpalveluksissa.

Kuoro toimii hyvin aktiivisesti ja järjestää konserttimatkoja Suomessa sekä ulkomaille. Ystävyyskuoro-toimintaa harrastetaan Rauman seurakunnan Franciscus-kuoron, Tallinnan Tuomiokirkon kamarikuoron sekä Tarton Maarjan seurakunnan kuoron kanssa.

Uutta ohjelmistoa valmistettaessa pohjatyön laulajat tekevät itsenäisesti. Yhteisissä harjoituksissa pyrimme keskittymään stemmojen opiskelun sijaan yhteissoinnin hiomiseen ja musiikilliseen ilmaisuun.

Voix Humaine -nimellä aluksi toiminut kuoro on koottu jo vankan kuorolaulukokemuksen omaavista laulajista ja yhtenä kriteerinä laulajia valittaessa on pidetty kykyä opiskella ohjelmiston edellyttämät stemmat mahdollisimman pitkälle itsenäisesti.

Uusia laulajia kuoroon otetaan koelaulun kautta. Jos olet kiinnostunut vaativampien kuoroteosten esittämisestä ja pystyt valmistelemaan ohjelmistoa myös itsenäisesti, olet juuri sopiva laulaja kuoroomme.

Ota yhteyttä kanttori Guido Kriik.

Kanttori
Keski-Porin seurakunta