Musiikki

Työalana kirkkomusiikin kenttä on laaja. Kirkkojärjestys (6:39) määrittelee kanttorin työn seuraavasti:
”Kanttorin tehtävänä on johtaa seurakunnan musiikkitoimintaa. Hän vastaa musiikista seurakunnan jumalanpalveluksissa sekä muissa kirkollisissa toimituksissa ja seurakunnan tilaisuuksissa, opettaa rippikoulussa, hoitaa muutenkin musiikkikasvatustyötä ja edistää musiikin käyttöä seurakunnan eri toiminnoissa. Kanttori vastaa myös seurakunnan eri soittimien hoidosta ja huollosta."

Kirkollisista toimituksista musiikkityön kannalta keskeisimpiä ovat jumalanpalvelusten lisäksi avioliittoon vihkiminen ja hautaan siunaaminen. Musiikkityön muuta sarkaa ovat muun muassa kuorotyö sekä erilaiset musiikkitilaisuudet ja konsertit.

Osa musiikkityön hedelmistä on myös tallennettu äänitteille. Keski-Porin kirkko on yksi maakunnan keskeisistä musiikkisaleista. Kevät- ja syyskaudella konserttitoiminnan runkona ovat kerran kuussa järjestettävät Iltamusiikkisarjan konsertit.

Urkumusiikkiin painottuvana vuosittaisena tapahtumana aloitti kesäkuussa 2005 kansainvälinen Pori Organ -festivaaliLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Tutustu Keski-Porin seurakunnan musiikkitarjontaan tarkemmin reunapalstan linkeistä.

Keski-Porin kirkon urut.

Kanttori
Hallituskatu 9 b
28100 Pori