Hiljaisuuden retriitit ja muu hiljaisuuden vaaliminen

Oletko kiireinen ja levoton?
Kaipaatko lepoa ja rauhaa?
Yrittääkö hengellisyytesi nousta esiin?
Rauhoittaisiko rukous? Virkistäisikö luonto?

Hiljaisuuden vaalimisesta

Hiljaisuus on matka. Hiljaisuuden vaalimisesta on tullut tärkeä ja oleellinen osa seurakuntien työtä. Hiljaisuudelle tilan antamisen merkitys ymmärretään yhän laajemmin eri puolilla Suomea ja maailmaa. Yhteiskunnan nopea muutos, yhä monimutkaisemmaksi käyvä elämä ja sen epävarmuus leimaavat tämän ajan ihmisten kokemuksia. On yhä vaikeampaa hahmottaa entistä monimutkaisemmaksi ja haastavammaksi käyvää elämää. Hiljaisuuteen vetäytyminen on toisinaan tarpeen, jotta voisimme hahmottaa elämäämme.

Hiljaisuus on matka kohti yksinkertaisuutta ja mutkattomuutta. Se auttaa löytämään, mikä elämässä on oleellista ja merkityksellistä. Hiljaisuus kutsuu kuulostelemaan omaa sisintä ja Jumalan ääntä. Retriittejä ja muuta hiljaisuutta vaalivia tapahtumia järjestetään vastapainoksi arjen vaatimuksille. Tavoitteena on hiljentää elämää eri tavoin, levähtää Jumalan hoitavassa rakkaudessa ja keskittyä tärkeiden asioide äärelle.

Retriitit ja hiljaisuuden vaaliminen Porissa

Porin seurakunnat järjestävät yhteistyössä retriittitoimintaa ja muita hiljaisuuden tapahtumia. Voit osallistua pidempään, muutaman päivän kestävään retriittiin tai levähtää vain hetkeksi keskellä arkeasi. Tapahtumat ovat avoimia kaikille, tule mukaan!

Tietoja tulevista tapahtumista näet tämän sivun tapahtumakalenterista. Voit myös ottaa yhteyttä retriittityöryhmän jäseniin ja kysyä lisätietoja.

***************

Tarkempia lisätietoja siitä, mitä retriitti ja erilaiset hiljaisuuden tapahtumat tarkoittavat löydät täältä.

Hiljaisuuden viljely / Hiljaisuuden varjelu / Hiljaisuuden vaaliminen / Hiljaisuudelle tilan antaminen / Hiljaisuudessa lepääminen - Mitä sinä kaipaat?

Hiljaisuuden messu

Hijaisuuden päivän Hiljaisuuden messu

su 8.10.2023 klo 18  Teljän kirkko

Jarkko Willman, Anne-Marie Grundstén, Raija Kiviniitty, Arja Palonen.

Lämpimästi tervetuloa - teejatkot.

Porin seurakuntien retriittityöryhmä

Paikallisseurakuntien ja Yhteisen seurakuntatyön keskuksen retriittityöryhmän tarkoituksena on yhdessä  edistää ja toteuttaa eri muotoisesti hiljaisuuden retriittitoimintaa ja muuta hiljaisuuden viljelyä. Työryhmän jäseniltä voi myös tiedustella tulossa olevista retriiteistä ja muusta hiljaisuuden viljelystä.

Retriittityöryhmän jäsenet:

Kuvia Junnilasta koottu yhteen kuvakollaasiin. Kuvaajat Suvi Santala ja Carita Mäntysaari.
Retriittitunnelmia. Kuvaajat Suvi Santala ja Carita Mäntysaari.