Asianajotoimisto vastaa Kruusin oikaisuvaatimukseen

Meri-Porin seurakuntaneuvosto on valinnut Asianajotoimisto Blackbird Oy:n asianajajan Matleena Engblomin valmistelemaan seurakunnan vastauksen Meri-Porin vt. kirkkoherran Tuija Kruusin tekemään oikaisuvaatimukseen koskien taannoista Meri-Porin kirkkoherranvaalia.

Lausunnot oikaisuvaatimukseen pyydetään myös virkaa hakeneilta Samu Revolta, Ilkka Riihimäeltä, Pasi Virralta, Timo Warikselta, vaalin valmistelija Heimo Hietaselta, Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulilta sekä hiippakuntapastori Pauliina Järviseltä.

Seurakuntaneuvosto merkitsi viime viikolla pitämässään kokouksessa Kruusin oikaisuvaatimuksen tiedoksi ja määräsi seurakuntapastori Petja Pinomäen toimimaan jatkossa asian esittelijänä seurakuntaneuvostossa.

Oikaisuvaatimuksessaan Kruus nimeää prosessista monta epäkohtaa. Hänen mukaansa esimerkiksi vaalin valmisteluun on liittynyt esteellisyyttä.

Lisäksi Kruus löytää menettelyvirheitä muun muassa soveltuvuusvertailun ja itse asian esittelystä seurakuntaneuvostolle sekä tasa-arvolain rikkomista. Hän myös pitää itseään virkaan valittua Samu Repoa kokeneempana ja pätevämpänä.

Niinpä Kruus vaatii seurakuntaneuvostoa kumoamaan vaalin tuloksen lainvastaisena ja käynnistämään uuden vaalin valmistelun kirkkoherran viran täyttämiseksi.

2021-08-23 10:56:00.0