Kirkkovaltuusto hyväksyi krematorion hankesuunnitelman

Porin yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi Metsähautausmaalle kaavaillun krematorion hankesuunnitelman keskiviikkoisessa kokouksessaan. Samalla se antoi luvan rakennussuunnittelun käynnistämiselle.

Hankkeen arvioitu kustannusarvio on noin neljä miljoonaa euroa. Hankkeen rahoitus suunnitellaan erikseen, kun kustannukset tarkentuvat.

Tämänhetkisten suunnitelmien mukaan krematorion olisi määrä valmistua vuonna 2023. Samalla se korvaisi Käppärän nykyiset kaksi uunia, jotka alkavat olla käyttöikiänsä loppupäässä.

Käppärän krematoriossa on tällä hetkellä käytössä kaksi uunia, joista ensimmäinen on otettu käyttöön vuonna 1998 ja toinen tuhkaustoiminnan lisääntyessä vuonna 2005. Toisen uunin käyttöönoton yhteydessä toiminnalle haettiin ympäristölupa.

Ympäristölupaan on saatu jatkoaikaa vuoden 2022 loppuun asti, jonka jälkeen yli 500 tuhkausta vuodessa tuottavan krematorion tulee täyttää uuden suosituksen mukaiset päästönormit.

Tuhkausmäärät Porin krematoriossa ovat viime vuosina olleet 1 000 – 1 400 välillä. Porin seurakuntayhtymän alueen vainajista 70 – 75 prosenttia tuhkataan.

Thu May 27 11:15:58 EEST 2021