Piispainkokous keskusteli Sastamalassa uskontojen kohtaamisesta

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispainkokous käsitteli tänään tiistaina 10. syyskuuta työnimeltään Suuntaviivoja uskontojen kohtaamiseen -asiakirjan luonnosversiota ja antoi palautetta sekä näkökulmia asiakirjaa valmistelevan toimikunnan työhön.

Monikulttuurisessa ja moniuskontoisessa nyky-Suomessa kirkolla on entistä enemmän tarvetta uskontojen väliseen yhteistyöhön niin johto- kuin seurakuntatasollakin. Asiakirjan tavoitteena on tarjota erityisesti seurakuntien työntekijöille teologisia näkökulmia ja käytännöllisiä ohjeita toisten uskontojen kohtaamiseen.

Piispainkokous asetti vuonna 2017 Uskontojen kohtaamisen toimikunnan. Vuosi sitten elokuussa se sai piispainkokoukselta tehtäväksi valmistella asiakirjaa, joka linjaisi, miten luterilaisessa kirkossa suhtaudutaan muihin uskontoihin.

Piispainkokous merkitsi tiedoksi Ammatillisen koulutuksen ryhmän raportin viime vuodelta sekä hyväksyi Kirkon teologikoulutustoimikunnan toimintasuunnitelman ensi vuodelle.

Seuraavan kerran piispainkokous kokoontuu lokakuun lopulla Helsingissä.

Tue Sep 10 15:46:00 EEST 2019