Hautauspalvelut luopuu talvihavuista

Porin ev.lut. seurakuntayhtymän hautainhoitorahaston hinnastoa muutetaan ja hintoja korotetaan viisi prosenttia kuluvan vuoden hinnastoon verrattuna.

Yhden vuoden hoitohinta muodostetaan siten, että kuluvan vuoden hoitohintaan lisätään kaksi kukkaa ja tätä yhteishintaa korotetaan viisi prosenttia. Viiden vuoden hoitoon on laitettu kertoimeksi 5,39 ja kymmenen vuoden hoitoon on laitettu kertoimeksi 11,50. Näitä kertoimia on käytetty myös aikaisempina vuosina.

Hinta muuttuu haudan leveyden mukaan. Hoitohinta sisältää kukat, jotka hautauspalvelut valitsee. Kukkia ei myydä erikseen. Hinnastosta on poistettu talvihavut sekä joulukynttilä. Talvihavujen poiston keskeinen syy on niiden saatavuuden heikkeneminen.

Hintoja ei ole vertailtu edellisiin vuosiin, koska hinnoittelu muuttuu oleellisesti.

Hautainhoito sisältää hautauspalvelujen valitsemat kukat, mullan vaihdon, lannoituksen ja kastelun. Kukkien istutus aloitetaan kesäkuun 10. päivän jälkeen. Hoito jatkuu syyskuun loppuun.

Hoitohinta määräytyy haudan leveyden mukaan. Hoidon voi tilata Käppärän, Reposaaren, Ahlaisten, Noormarkun, Lassilan, Lavian ja Pomarkun hautausmaille.

Porin yhteinen kirkkoneuvosto päätti ensi vuoden hinnoista kokouksessaan tänään keskiviikkona.

2023-09-27 18:50:53.0