Seurakuntayhtymän oma urkuesite on valmistunut

Porin seurakuntien kirkkojen uruista kertova kuvallinen esite on valmistunut. Tarkoituksena on jakaa esitettä kaikkiin Porin kirkkoihin.

Keski-Porin urkuri Juhani Romppanen pitää esitteen valmistumista hienona asiana.

–Tällä tavoin saamme esille urut, jotka ovat oman musiikkityömme tärkeimpiä asioita ja kirkkojemme keskeinen elementti.

Esitteen yksi hienous on hänen mukaansa siinä, että sen kautta avautuvat seurakuntayhtymän urkujen aikakaaret ja tyylisuunnat.

Näin tallentuu samalla tärkeää tietoa porilaisesta kulttuuriperinteestä.

–Osa uruista on historiallisia, kuten aivan viime vuosisadan alusta peräisin olevat Reposaaren ja Ahlaisten kirkkojen urut, sata vuotta vanhat Pomarkun uuden kirkon urut sekä 1930-luvulta peräisin olevat Noormarkun kirkon urut. Ajallinen kontrasti tämän vuosituhannen ensimmäisen vuosikymmenen urkuihin Keski-Porin kirkossa sekä muutaman vuoden ikäisiin, eteläsaksalaista tyylisuuntaa edustaviin urkuihin Käppärän isossa kappelissa on selvä.

Esitteessä kerrotaan kuvien lisäksi uruista niiden keskeisiä ominaisuuksia. Aihepiiri on sen verran spesiaali, etteivät tekniset tiedot välttämättä avaudu aivan kaikille lukijoille.

Romppasella itsellään ei ole tietoa siitä, onko muilla seurakunnilla ja yhtymillä omia urkuesitteitä. Porissa on tähän mennessä ollut olemassa esite Keski-Porin kirkon uruista, jotka ovat tasoltaan ja kapasiteetiltaan kansainvälisestikin merkittävät.

Romppanen on lisäksi varma siitä, että esitteillä on kysyntää ensi kesän Pori Organ -urkufestivaaleilla.

–Itse olen myös sitä mieltä, että esitteitä kannattaisi laittaa kirkkoihin jakoon seurakuntien väkiluvun mukaan.

Esitteen tekstit kirjoitti Juhani Romppanen, kuvituksesta, editoinnista ja taitosta taas vastasi viestintäpalvelut.

Idean seurakuntayhtymän omasta urkuesitteestä esitti aikanaan eläkkeellä oleva sairaalapastori Hannu Salonoja.

2022-03-18 13:52:45.0