Ukrainalaisia tulossa tilapäiseen hätämajoitukseen Junnilaan

Suomen Punaisen Ristin Satakunnan piiri on saamassa Porin ev.lut. seurakuntayhtymän Reposaaressa omistaman Junnilan leirikeskuksen käyttöön ukrainalaisten pakolaisten äkillisiä hätämajoitustarpeita varten.

Toiminnanjohtaja Paula Ilénin mukaan tilapäistä majoitusta tarvitsevien pakolaisten määrä on nopeassa kasvussa. Junnilaan on tarkoitus ottaa maksimissaan 50 SPR:n kautta Poriin kirjoittautunutta pakolaista siinä tapauksessa, jos vastaanottokeskuksen tilat eivät enää riitä.

SPR:n on määrä ottaa vastuulleen Junnilaan majoittuvien tulkkaustarpeet. Sen sijaan Junnilan oma henkilökunta huolehtii diakoniasihteeri Ulla Kallion mukaan ruokailusta, seurakunnan työntekijät tilapäisesti vastaanotosta ja päivystyksestä.

Halukkaat vapaaehtoiset voivat ilmoittautua Meri-Porin seurakunnan diakoniatyöntekijälle Pirjo Ojavallille, p. 0400 309 738, pirjo.ojavalli@evl.fi. Erityisesti tarvetta on ukrainan kieltä osaavista henkilöistä.

Liinaharjan vastaanottokeskuksen kapasiteetti 300 pakolaista, mutta nyt tilaa on enää 20 pakolaiselle. Paikan päällä on 150 ukrainalaisen lisäksi myös jo aiemmin tulleita muiden kansallisuuksien edustajia.

Suuri määrä Poriin kirjoittautuneista pakolaisista on tarkoitus ohjata muualle Satakuntaan muun muassa Huittisiin, Säkylään ja Euraan, joissa jo asuu normaaliaikana tulleita ukrainalaisia. Ilénin mukaan majoitus järjestyy heidän kauttaan.

2022-03-16 15:31:05.0