"Samu Repo aloittaa Meri-Porin kirkkoherrana lokakuun alussa"

Jos kirkkoherranvaalin tuloksesta tehdään valitus hallinto-oikeuteen, on yleensä vallalla ollut se tapa, että virkaan valittu aloittaa tehtävässä virkaa tekevänä, toteaa Turun piispa Mari Leppänen.

Hänen mukaansa samaa käytäntöä on noudatettu myös kappalaisen vaalien suhteen.

–Samalla toki valitulle henkilölle on ilmoitettu, että vaalin tulos voi kumoutua, mutta että haluaako hän siitä huolimatta aloittaa tehtävässään vt:nä.

Vt. kirkkoherra Tuija Kruus on vastikään tehnyt oikaisuvaatimuksen Meri-Porin kirkkoherran vaalista seurakuntaneuvostolle.

Asia on vielä niin tuore, ettei siitä ole ehditty käydä keskustelua tuomiokapitulissa.

SuomiAreenassa Porissa esiintyneen Leppäsen mukaan niin vaalien valmistelijoita kuin valitsijoitakin on aina etukäteen huolellisesti evästetty vaaliprosessin eri vaiheista, ettei ongelmia syntyisi.

Eurajoen johtava kappalainen Samu Repo valittiin Meri-Porin uudeksi kirkkoherraksi seurakuntaneuvoston pitämässä välillisessä vaalissa tiistaina 22. kesäkuuta.

Hänen on määrä ottaa uusi virkansa vastaan lokakuun alussa

2021-07-15 15:41:21.0