Bonhoeffer -luentosarja alkaa - tallenteita nähdään myös Teljän kirkossa

Porin Teljän seurakunta toteuttaa yhteistyössä Porin yliopistokeskuksen kanssa Dietrich Bonhoefferiin liittyvän Studia Generalia -luentosarjan - ensimmäinen luento on 14.4.2021 klo 18.

Dietrich Bonhoeffer (1906–1945) oli yhteiskunnallinen vaikuttaja; saksalainen pappi ja teologi, joka toimi aktiivisesti natsismin vastaisessa kirkollisessa vastarintaliikkeessä. Luentosarja avaa ja syventää Bonhoefferin aikakautta sekä ajatusmaailmaa nykypäivää.

Neljän luennon sarja tarkastelee eri näkökulmista Bonhoefferin elämää, teologista ja sosiaalieettistä ajattelua sekä historiallista merkitystä.  Niinpä luennoitsijoiksi on kutsuttu kansallissosialismin, juutalaisten luovutuksien ja Bonhoefferin henkilöhistorian huippututkijoita ja -asiantuntijoita, sekä tietysti itse teoksen säveltäjä kertomaan oopperan taustoista ja sen syntyvaiheista. Luentojen lopussa yleisöllä on mahdollisuus keskusteluun ja tehdä kysymyksiä.

Luennoitsijoina ovat säveltäjä Olli Kortekangas, johtava asiantuntija, dosentti Tomi Karttunen, toimittaja ja tutkija Elina Sana, sekä professori ja Turun Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja Markku Jokisipilä.

Luennot pohjustavat ja taustoittavat kirkko-oopperan Ende und Beginn kantaesityksiä: Uudessakaupungissa 11.8.2021 avaten Rauhan Symposiumin 300 -vuotisjuhlallisuudet sekä Teljän kirkossa 15.8. klo 20 ( Suvi-illan Sävelhartaus -konserttisarjassa) ja 16.8. klo 13 (suunnattu myös koululaisille).

• Luentosarja on kuultavissa suorana lähetyksenä YouTubessa. Luentojen tallenteita esitetään myös Teljän kirkossa viikoilla 16-17. Katso avoimien ja maksuttomien suorien lähetysten ja kirkkohetkien aikataulut Bonhoeffer -luentosarjan sivuilta.

Mon Apr 12 09:29:31 EEST 2021