Yhtymän ympäristökartoitus on valmistunut

Kuluneen vuoden aikana Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelija Iida Sjöroos on tehnyt Porin ev.lut. seurakuntayhtymälle selvitystyötä kirkon ympäristödiplomin saamiseksi. Opinnäytetyöksi tehty valmis selvitys tuo esiin kohdat, joissa Porin ev.lut. seurakuntayhtymällä on parantamisen varaa.

Energia- ja ympäristötekniikan opiskelija tutustui yhtymän toimipisteisiin ja niiden kierrätys- ja kulutustottumuksiin. Hän keräsi tietoa haastattelujen ja kyselyiden avulla.

Ympäristökartoituksessa Sjöroos kiersi yhtymän eri toimipisteitä ja pisteytti niissä eri osa-alueita. Sjöroosin tarkastelun alla olivat jätehuolto, siivous, energia ja rakentaminen, ruoka ja keittiöt, toimistot sekä metsät ja liikenne.

Esimerkiksi liikennettä käsittelevässä kohdassa Sjöroos tiedusteli työntekijöiden kulkemistottumuksia sekä seurakuntien omien ajoneuvojen seurantaan ja huoltoon liittyviä seikkoja.

Porin ev.lut. seurakuntayhtymä pyrkii saavuttamaan kirkon ympäristödiplomin. Diplomin saamiseksi ympäristökartoituksesta on saatava yhteensä sata pistettä. Sjöroosin kartoituksen jälkeen yhtymän pistesaldoksi tuli 89 pistettä. Hän toteaa opinnäytetyössään, että jo pienellä vaivalla yhtymässä saataisiin kerrytettyä tarvittavat pisteet.

Ympäristökartoituksen avulla yhtymässä voidaan alkaa tehdä suunnitelmia toimintamuutoksista ympäristödiplomin saamiseksi.

Iida Sjöroosin opinnäytetyön voi lukea theseus.fi -sivuilta.

Fri Nov 06 15:45:27 EET 2020