Lavia ja Noormarkku hyväksyivät seurakuntaliitoksen

Lavian ja Noormarkun seurakuntaneuvostot hyväksyivät kokouksissaan tiistaina yksimielisesti esityksen Lavian seurakunnan liittymisestä Noormarkun seurakuntaan 1.1.2021 alkaen. Asia menee tämän jälkeen vielä Porin yhteisen kirkkoneuvoston ja kirkkovaltuuston käsittelyyn ja sieltä sitten syksyllä arkkihiippakuntaan ja Kirkkohallitukseen lopullista vahvistusta varten.

Lavian kirkkoherran virka muuttuu yhdistymisen myötä kappalaisen viraksi. Yhdistyneessä seurakunnassa tekijäresursseja voidaan Lavian vs. kirkkoherran Tuija Kruusin mukaan jakaa tasaisesti, mikä helpottaa myös Lavian nykyistä työpainetta.

–Seurakunnan perustehtävät ja palvelut jatkuvat Laviassa entiseen malliin. Tästä neuvoteltaessa on kuultu sekä työntekijöitä että seurakuntalaisia, hän korostaa.

Kruus itse on helpottunut siitä, että Lavian seurakunnan nykyisten työntekijöiden työsuhteet säilyvät ja että tuleva kappalainen pystyy enemmän keskittymään hengelliseen työhön hallinnollisten tehtävien vähentyessä selvästi.

Lavian ja Noormarkun neuvotteluprosessi kesti neljä kuukautta. Kruus luonnehtii neuvotteluiden henkeä määrätietoiseksi ja hyvähenkiseksi, koska osapuolilla on ollut sama tahtotila.

–Aika oli nyt kypsä liitokselle, jota on Laviassa osattu odottaa jo pitkään. Liitoksen ansiosta kykenemme Noormarkussa ajoissa varautumaan vuoden 2022 budjetin valmisteluun, mikä tulee olemaan haasteellista isojen säästötavoitteiden vuoksi.

Myös Noormarkun kirkkoherra Kari Penttinen on hyvillään liitosneuvotteluprosessin myönteisestä lopputuloksesta.

–Osapuolilla ei ollut kynnyskysymyksiä, ja meillä on lisäksi koko ajan ollut tuomiokapitulin tuki. On myös tärkeää, että Lavia saa oman toiveensa mukaisesti kappalaisen, jotta hengellistä työtä voidaan jatkaa paikan päällä.

Vaikka työntekijöiden ajomatkat Noormarkun seurakunnan sisällä jatkossa pitenevät, voidaan sekä Kruusin että Penttisen mukaan jatkossa osa kokouksista ja palavereista hoitaa Teamsin avulla.

2020-05-27 14:17:00.0