"Meri-Porin seurakunta ei ole luopumassa Ahlaisten seurakuntakodista"

Meri-Porin seurakunta on kommentoinut seurakuntayhtymän kiinteistöpäällikkö Arto Huhtasen antamaa haastattelua YLE:n Satakunnan Radioon 25. toukokuuta toteamalla, että esitys Ahlaisten seurakuntakodin mahdollisesta kiinteistöstä luopumisesta tuli Meri-Porin seurakuntaneuvostolle täysin yllätyksenä median välityksellä tietoon, ilman seurakuntayhtymän sisäistä keskustelua. Seurakunnassa ollaan toimintatavan johdosta hämmentyneitä.

"Meri-Porin seurakunta ei ole luopumassa Ahlaisten aluetyölle välttämättömästä Ahlaisten seurakuntakodista. Ahlaisten seurakuntakoti on aktiivisessa käytössä. Se tarjoaa alueen ainoat tilat lapsi-, perhe-, diakonia- ja nuorisotyölle, raamattu- ja seurakuntapiireille sekä muistotilaisuuksiin ja muihin seurakunnan juhliin. Siellä pidetään myös hääjuhlia, kastetilaisuuksia ja syntymäpäiviä. Meri-Porin seurakunnan aktiivinen yhteistyökumppani Partiolippukunta Ahlaisten Ankkurit toimivat myös sen tiloissa", seurakuntaneuvoston puheenjohtaja, vs. kirkkoherra Helena Kuusiranta ja seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja Janne Heilimä toteavat yhteisessä julkilausumassaan.

"Meri-Porin seurakunnan mielestä seurakuntayhtymän sisällä kaikkien seurakuntien jäsenten mahdollisuus osallistua kirkon toimintaan tulee olla turvattu ja tasa-arvoinen. Varsinkin alueilla, joissa asuu paljon ikäihmisiä ja lapsiperheitä, ja jotka sijaitsevat kaupungista etäällä ja jossa julkiset kulkuyhteydet ovat heikot, on kiinnitettävä erityinen huomio näihin alueen erityispiirteisiin. Meri-Porin seurakunta on alueellisesti laaja ja etäisyydet suuria. Seurakuntalaisilla ei ole mahdollisuutta osallistua julkisilla kulkuyhteyksillä seurakunnan toimintaan", lasunnossa edelleen todetaan.

Kuusirannan ja Heilimän mukaan seurakuntaneuvosto odottaa, että kiinteistöpäällikkö Arto Huhtasen johdolla tehty kiinteistöstrategia saadaan pian seurakuntayhtymän sisäiseen keskusteluun, sen valmisteluun osallistuneet tietoon ja strategia kokonaisuudessa kaikkien seurakuntien osalta tasapuolisesti ja avoimesti tarkasteltavaksi.

2020-05-25 16:20:19.0