Ahlaista esitetään tiekirkoksi

Meri-Porin seurakuntaneuvosto esittää Kirkkopalveluille, että Ahlaisten kirkko nimettäisiin uudeksi tiekirkoksi sen kauneuden ja merkittävän historian vuoksi, jotta kesävierailla olisi kirkon kesäaukiolosta tunnetun Tiekirkko-brändin myötä paremmat mahdollisuudet saada tietoa ja tulla katsomaan kirkkoa.

Vuonna 1796 valmistunut puukirkko on Porin ev.lut. seurakuntayhtymän vanhin kirkko.

Seurakuntaneuvoston mukaan Ahlaisten kirkko täyttää Tiekirkko -statuksen saamisen kriteerit, jotka ovat tiekirkon aukioloon liittyviä: auki kolme viikkoa kesäaikaan, viitenä päivänä viikossa ja viisi tuntia kerrallaan.

Vuonna 1832 valmistui kirkosta erillään oleva kellotapuli, jonka suunnitteli Carl Ludvig Engel. Vuonna 1908 kirkko muunnettiin 720 henkilöä vetäväksi ristikirkoksi arkkitehti Josef Stenbäckin johdolla.

Porissa on tällä hetkellä viisi tiekirkkoa, eli Keski-Porin, Noormarkun ja Reposaaren kirkot sekä kummatkin Pomarkun kirkot. Reposaari sai tiekirkkostatuksen viime keväänä.

2019-11-28 11:19:00.0