Kirkolliskokous haluaa vahvistaa pyhiinvaelluksia Suomessa: pyhiinvaelluskoordinaattori ja pyhiinvaelluskeskus Turkuun

Turussa koolla oleva kirkolliskokous on tänään hyväksynyt aloitteen pyhiinvaellustoiminnan kehittämisestä Suomessa ja Turkuun perustettavan pyhiinvaelluskeskuksen valmistelusta.

Aloitteen ensimmäiset allekirjoittajat olivat Turun arkkihiippakunnan piispa Kaarlo Kalliala ja Porvoon hiippakunnan piispa Bo-Göran Åstrand.

Pyhiinvaelluskeskuksia on Skandinavian ja Euroopan alueella lukuisia, Suomessa ei toistaiseksi vielä ainoatakaan.

Turun arkkihiippakunta ja Porvoon hiippakunta toteuttavat pyhiinvaellustoiminnan koordinoimiseen ja kehittämiseen tähtäävän kolmivuotisen hankkeen vuosina 2020–22 yhdessä Turun kaupungin kanssa. Pyhiinvaelluskoordinaattorin sijoituspaikka on Turun arkkihiippakunnan tuomiokapituli.

Hanketta on valmisteltu Turun kaupungin, Åbo Akademin, Turun yliopiston Brahea-keskuksen, Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän sekä Turun tuomiokirkkoseurakunnan ja Åbo svenska församlingenin kesken. Turun kaupunki on mukana hankkeessa kaupunkikehittämisen, matkailun ja vetovoiman edistämisen näkökulmista.

Hankkeen rahoitus tulee useammasta lähteestä. Kirkolliskokouksen myöntämä rahoitus on ehdollinen siten, että se edellyttää muiden hankkeeseen osallistuvien myönteistä päätöstä omasta osuudestaan.

Pyhiinvaelluskiinnostus on viime vuosien aikana kasvanut merkittävästi. Tämän vuoden toukokuussa Turussa avattiin Pyhän Olavin merireitti Åbo Akademin koordinoimana. Reitti kulkee Turun saariston kautta Ahvenanmaan halki Ruotsin rannikolle ja liittyy siellä Ruotsin ja Norjan läpi kulkeviin Olavin reitteihin, joiden päätepiste on Nidarosissa eli Trondheimissa. Parhaillaan valmistellaan Pyhän Olavin mannerreittiä.

Pyhiinvaellustoimintaa koordinoivan tuen tarve on kasvanut ja hankkeen kautta tuetaan pyhiinvaellustoimintaa kaikkialla Suomessa.

2019-11-07 14:54:00.0