Piispa Bo-Göran Åstrand vihitään virkaansa 29.9. Porvoon tuomiokirkossa

Porvoon hiippakunnan piispa Bo-Göran Åstrand vihitään virkaansa Porvoon tuomiokirkossa sunnuntaina 29. syyskuuta klo 10 alkaen. Åstrand aloitti Porvoon hiippakunnan piispana kuluvan kuun alussa. Virkaan vihkimisen toimittaa arkkipiispa Tapio Luoma.

Vihkimysmessun liturgina toimii arkkipiispa Luoma. Avustavina liturgeina ovat Bo-Göran Åstrand ja tuomiorovasti Mats Lindgård.

Arkkipiispa Luomaa avustavat Espoon hiippakunnan piispa Kaisamari Hintikka, Turun arkkihiippakunnan piispa Kaarlo Kalliala, piispa Thomas Petersson Ruotsista, piispa Peter Fischer-Møller Tanskasta, Solveig Fiske Norjasta ja arkkipiispa Michael Jackson Irlannista.

Messussa saarnaa Bo-Göran Åstrand. Saarnaan osallistuu myös koululainen Mahira Paukku.

Messussa kanttorina toimii Mikael Helenelund ja urkurina Reidar Tollander. Messun musiikkia ovat toteuttamassa myös nuorisoryhmä UV-Sound, vaskiyhtye Cornicines Borgoensis ja Borgå kammarkör.

Kaisamari Hintikka ja Kaarlo Kalliala pukevat piispa Åstrandin viran tunnuksiin.

Messu televisioidaan suorana lähetyksenä Yle Fem:ssa kello 10 alkaen ja se tulkataan viittomakielelle Yle Areenassa. Messu lähetetään myös radiossa Yle Vega -kanavalla kello 13.03 alkaen.

Bo-Göran Åstrand on Porvoon hiippakunnan kahdeksas piispa. Hiippakunnassa on 53 seurakuntaa. Hiippakunnan seurakunnissa on puolestaan noin 240 000 jäsentä.

Tue Sep 17 13:24:00 EEST 2019