Hallinto-oikeus: Teljän seurakunta ei ole rikkonut lakia Sleyn messujen yhteydessä

Turun hallinto-oikeus on käsitellyt Porin Teljän seurakunnan messuyhteistyötä Suomen Luterilaisen Evankeliumiyhdistyksen (Sley) kanssa.

Hallinto-oikeus hylkäsi helmikuussa valituksen, joka tehtiin messuyhteistyön jatkamista koskevasta päätöksestä. Oikeuden mukaan Teljän seurakuntaneuvoston päätös ei ole valituksessa esitetyillä perusteilla lainvastainen. Sitä ei myöskään ole tehty virheellisessä järjestyksessä.

Valitus koski joulukuussa 2017 tehtyä päätöstä, jolla Teljän seurakuntaneuvosto jatkoi yhteistyötä Sleyn kanssa. Seurakuntaneuvoston jäsen oli tehnyt samassa kokouksessa neuvostolle vastaehdotuksen, joka hävisi äänin 11–4. Vastaehdotuksen mukaan yhteistyötä ei olisi pitänyt jatkaa.

Sleyn messuja järjestetään viikoittain Teljän seurakunnan alueelle kuuluvassa Väinölän kirkossa.

2019-03-26 13:25:00.0