Kanttori lähti työvaihtoon Saksaan

Porin Teljän seurakunnan kanttori Anne-Marie Grundstén oli työvaihdossa Saksassa Hampurissa maalis-toukokuussa 2018.

Työvaihdon takana oli Turun arkkihiippakunnan pilottihanke nimeltään Turun arkkihiippakunnan kansainvälinen työntekijävaihto – Kirkko postmodernissa Euroopassa.

– Työvaihdosta oli kiinnostunut noin kaksikymmentä eri ammattialojen edustaja. Lähtijöissä oli ainakin pappeja, diakoniatyöntekijöitä ja nuorisotyöntekijöitä, mutta minä olin ainoa kanttori, Anne-Marie Grundstén kertoo.

Mahdollisia työvaihdon kohteita olivat merimieskirkot Lontoossa, Hampurissa, Beneluxmaiden merimieskirkko Rotterdamissa, sekä useat eri kohteet Ruotsissa. Myös Viro oli mahdollinen työvaihdon kohde.

– Ruotsiin kaivattiin suomalaisia ulkosuomalaistyöhön. Porista Ruotsiin lähtikin Keski-Porin seurakunnan pappi Sofia Flinck, Grundstén kertoo.

Hampuri oli juuri se kohde, johon kanttori halusi mennä.

– Saksa on kirkkomusiikin kotimaa. Olen aina ajatellut, että meidän luterilainen kirkkomusiikkimme on sieltä lähtöisin, siellä on meidän kirkkomusiikkimme juuret. Siksi ajattelin, että se on nimenomaan kirkkomuusikolle juuri oikea maa.

– Minulla ei aiemmin ollut juurikaan kokemuksia Hampurista, vaikka sitä on aina kovasti kehuttu. Nyt jälkikäteen voin sanoa, että kehuille todella on syynsä, Grundstén hymyilee.

Kanttori teki Hampurissa normaaleja kirkkomuusikon tehtäviä, kuten kirkollisia toimituksia, messuja, kuoroharjoituksia ja yhteislaulutilaisuuksia.

– Lähdin Hampuriin todella avoimin mielin, ja ajattelin että kaikki vastaantuleva on plussaa. Lopulta plussien määrä meni jo vähän ylikin, Grundstén nauraa.

– Se mitä jäin vähän kadehtimaan, oli vapaaehtoistyö, joka Hampurin merimieskirkolla oli uskomatonta ulkosuomalaisten taholta. Koko kirkkomusiikin kulttuuri konsertteineen ja messuineen tekivät työvaihdostani kaiken kaikkiaan ylitsevuotavaisen kokemuksen, Grundstén kiittelee.

2018-08-09 08:44:00.0