Pomarkku vakaviin neuvotteluihin Porin kanssa

Kirkkovaltuusto hyväksyi yksimielisesti seurakuntayhtymän ensi vuoden budjetin.

Porin yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi yksimielisesti keskiviikkoisessa kokouksessaan seurakuntayhtymän ensi vuoden budjetin sekä toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2018-2020.

Talousarvion tulos ensi vuodelle on kuluvan vuoden budjetin tapaan negatiivinen. Arvio ensi vuoden tuloksesta on tässä vaiheessa -597 000 euroa.

Myös muutamana edellisenä vuonna budjetti on ollut pakkasen puolella, mutta lopullinen tilinpäätös on noussut satojen tuhansien edestä plussalle.

Verotuloja yhtymä arvioi ensi vuonna saavansa 14,3 miljoonaa euroa, mikä on noin 150 000 euroa vähemmän kuin tänä vuonna.

Säästöjä eläköitymisillä

Budjetin on paitsi määrä turvata toimintakyky, myös antaa investoinneille aiempaan muutamaan välivuoteen verrattuna parempi selkänoja. Investointeihin on varattu kolme miljoonaa, joista parisen miljoonaa käytetään ensi vuonna Väinölän kirkon peruskorjaukseen.

Lisäksi yhtymä pystyy myös pitämään kiinni vuosille 2015-2025 laaditusta säästöohjelmasta.

Säästöohjelman tavoitteena on kymmenen vuoden aikana säästää yhteensä miljoona euroa. Summa on jaettu tasalukuna joka vuodelle.

Säästöt toteutetaan luonnollisen poistuman avulla, mutta siten, että palvelut turvataan.

Uusi sopimus syntymässä

Kirkkovaltuusto hyväksyi myös Porin ev.lut. seurakuntayhtymän osalta Satakunnan seurakuntien sopimuksen sairaalasielunhoidon kustannusten yhteistoiminnallisesta jakamisesta. Siinä Porin maksuosuus on ensi vuodelle määritelty 49 000 euroksi.

Kaikkien satakuntalaisten seurakuntien yhteisen maksuosuuden on määrä olla ensi vuonna yhteensä 135 000 euroa. Osa satakuntalaisista seurakunnista ei ole vielä osaltaan tehnyt asiasta tykönään päätöstä.

Samalla kirkkovaltuusto totesi, että mikä Satakunnan seurakuntien kesken syntyy sopimus sairaalasielunhoidon kustannustenjaosta, kaikki vanhat sairaalasielunhoitoa koskevat sopimukset seurakuntien kesken lakkaavat.

Siikainen jatkaa entisellään

Kirkkovaltuutettu Reetta Uusitalon luottamustoimen katsottiin päättyneen yhteisessä kirkkovaltuustossa. Hänen tilalleen nousee varavaltuutettu Esko Keiholehti.

Kokouksen lopuksi Meri-Porin seurakunnan kirkkoherra ja Porin yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja Heimo Hietanen antoi vielä tiedoksi seurakuntayhtymän käymien liitosneuvotteluiden nykytilanteen. Pomarkku alkaa käydä vakavia neuvotteluja liittymisestä seurakuntayhtymään kuuluvaan Noormarkkuun, kun sen sijaan Siikainen on juuri tehnyt päätöksen jatkaa edelleen itsenäisenä seurakuntana.

Seurakuntayhtymään kuuluva Lavia ei aio neuvotella liittymisestä samaan kokonaisuuteen Noormarkun ja Pomarkun kanssa.

Kirkkoherra Anna-Kaisa Hautalan mukaan tässä vaiheessa katsottiin, että Lavian seurakunnan on järkevää jäädä vielä seuraamaan sitä, mitä kuntakentässä oikein tapahtuu. Samoin seurakuntien teologiset näkemyserot estävät aidon yhteistyön. Liitos sinänsä olisi Hautalan mielestä järkevä.

2017-11-29 21:21:00.0