Pomarkun pappilasta luopuminen vireille

Porin ev.lut. seurakuntayhtymä on laittamassa vireille Pomarkun pappilasta ja sen käsittämästä tonttialueesta luopumisen, jota varten yhteinen kirkkoneuvosto päätti keskiviikkoisessa kokouksessaan pyytää Noormarkun seurakunnalta lausuntoa luopumisaikeesta.

Taustalla on se, että uuden kirkon remontin valmistuttua Pomarkun pappilan tarve suunnitellusti loppuu.

Kirkkoherran työpiste siirtyy kirkon sakaristoon ja nuorison käytössä olevat tilat ohjataan seurakuntakodille, ja päiväkerhotoiminta valmistellaan toteutettavaksi kirkkoon muutoksessa rakennettuihin kokoontumistiloihin.

Vuonna 1969 valmistunut rakennus vaatii remonttia. Ilmanvaihto on puutteellinen ja muutenkin tekniikka on käyttöikänsä päässä.

Pappila-kirkkoherranvirasto on alkuperäiskuntoinen puurunkoinen tiiliverhottu rakennus. Rakennus on ollut kokonaan seurakunnan käytössä, eikä varsinaisia parannuksia ole juurikaan tehty. Kaukolämpö tuotiin kiinteistöön samaan aikaan kuin kirkkoonkin.

Pomarkun seurakunta päätti kirkkoneuvoston kokouksessaan kesällä 2017 laittaa pappilan myyntiin. Myöhemmin kirkkoneuvosto kuitenkin päätti olla myymättä paikkaa tarjouksen pienuuden vuoksi.

Wed Sep 28 19:09:02 EEST 2022