Runsaan viikon päästä käynnistyvä Pori Organ palasi alkuperäiseen ajoitukseensa

Kansainvälinen Pori Organ -festivaali käynnistyy Keski-Porin kirkossa runsaan viikon päästä sunnuntaina. Tapahtuma on kolmen vuoden jälkeen taas alkuperäisellä paikallaan kesäkuun alkupuoliskolla. Kahtena edellisenä vuonna tapahtuma on koronan takia jouduttu lykkäämään syksyyn.

Tapahtuman taiteellisen johtajan Juhani Romppasen mukaan tämänkertaisen festivaalin teemaksi on valittu ranskalainen urkuri, säveltäjä ja Pariisin konservatorion urkujensoiton professori Cesar Franck, jonka syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 200 vuotta.

Urut ja Elokuva -osuudessa nähdään amerikkalaisen Buster Keatonin mykkäklassikko Kenraali (1927), jota pidetään hänen oman tuotantonsa mestariteoksena. Musiikin elokuvaan improvisoi niin ikään amerikkalainen urkutaiteilija Michael T. Britt, joka paitsi toimii presbyteerikirkon urkurina Baltimoressa, myös jatkaa amerikkalaisen elokuvaurkumusiikin pitkää traditiota.

Yhdysvaltain sisällissodan ajasta kertovassa elokuvassa nähdään mykkäelokuvan historian kallein kohtaus, kun höyryveturi vaunuineen syöksyy huteralta puusillalta alas jokeen näyttävässä kohtauksessa.

Lisätietoa festivaalista löytyy linkin https://poriorgan.fi/pg22/Linkki avautuu uudessa välilehdessä kautta

2022-06-03 15:49:46.0