Keski-Porin kirkon iltamusiikki

su 22.11. kello 18.00 - su 22.11. kello 19.00
Riikka Viljakainen kuvattuna Tampereen tuomiokirkon urkuparvella
Keski-Porin kirkko

Tampereen Aleksanterin kirkon urkuri Riikka Viljakainen soittaa Keski-Porin kirkon iltamusiikkisarjan konsertissa sunnuntaina 22.marraskuuta klo 18 J.S. Bachin, Charles Tournemiren ja Louis Viernen musiikkia. Konserttiohjelmat 10 euroa.

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 150 vuotta paitsi Louis Viernen, myös toisen Pariisissa vaikuttaneen urkurin, Charles Tournemiren syntymästä.

Konsertin avausteos Charles Tournemiren Improvisation sur le Te Deum on nimensä mukaisesti improvisaatio, jonka Tournemire soitti osana levytystään vuonna 1930 Sainte Clotilde –kirkossa ja josta levytyksestä urkuri Maurice Duruflé myöhemmin nuotinsi kaikkiaan viisi Tournemiren improvisaatiota. Tournemire oli César Franckin oppilas ja toimi Pariisin konservatorion kamarimusiikin professorina sekä Ste Clotilde -basilikan urkurina 1900-luvun alkuvuosikymmenet aina kuolemaansa saakka. Hänen tunnetuin urkuoppilaansa oli Jean Langlais, mutta myös Olivier Messiaen nimeää Tournemiren yhdeksi tärkeimmistä esikuvistaan. Tournemiren urkutuotanto sekä improvisaatiot ovat vahvasti sidoksissa kirkkovuoteen ja liturgiseen perinteeseen, johon hän oli tutustunut nuorena opiskelijana Solesmes’n benediktiiniläisluostarissa, tuolloisessa gregorianiikan tutkimuksen ja harjoittamisen keskuksessa. Improvisaatio hymnistä Te Deum laudamus (virsikirjassa nro 802 Sinua, Jumala, me ylistämme) viekin meidät viime vuosisadan alun pariisilaisen jumalanpalveluksen juhlavaan tunnelmaan.

Ehkä silloinkin - kuten tänään - kirkkovuoden aiheena on ollut Kristuksen kuninkuuden sunnuntai (Tuomiosunnuntai). Sen keskeisiä luterilaisia virsiä puolestaan on nro 163 ”Herätkää!” niin huuto kaikaa. Tämä Philipp Nicolain Matteuksen evankeliumin 25:1-13 pohjalta runoilema ilovirsi on pohjana myös J.S. Bachin yhdelle tunnetuimmista urkukoraaleista Wachet auf, ruft uns die Stimme, joka aloittaa kuuden Schübler-koraalin kokoelman. Bach itse muokkasi aiemmin säveltämiensä kantaattien osia urkukoraaleiksi, ja tässä pohjana onkin kantaatin nro 140 neljäs osa, jossa tenori laulaa virren toisen säkeistön basso continuon ja jousien kera. Toinen urkukoraali on ns. 18 Leipzig-koraalin kokoelmasta ja on virsikirjassamme otsikolla ”En tahdo Herrastani milloinkaan luopua” nro 293.

Konserttiohjelmaani olen sisällyttänyt Louis Viernen Fantasiakappaleen Clair de lune (Kuutamo) lisäksi säveltäjän kolmannen urkusinfonian, jota nuorena opiskelijana pääsin myös Notre-Damessa mestarikurssilla soittamaan. Tuo matka tutustutti meidät silloiset opiskelijat Pariisin kirkkoihin ja urkuihin sekä avasi silmät ja korvat goottilaisten kirkkojen mystiselle kauneudelle, uskomattomalle akustiikalle ja ranskalaiselle urkusoinnille.

Urkuvirtuoosi ja säveltäjä Louis Viernestä puhuttaessa on mahdotonta sivuuttaa Pariisin Notre-Damea, tuota viime vuonna tulipalon runtelemaksi joutunutta ranskalaisten kansallispyhättöä, jonka pääurkuriksi Vierne nimitettiin vuonna 1900. Viernen aikana Notre-Damen urkuparvesta tuli myös eräänlainen aikakauden kulttuurikeskus, jossa vierailivat monet musiikin, politiikan, kirjallisuuden ja taiteen merkkihenkilöt. Opettajiensa Fanckin ja Widorin viitoittamalla tiellä Vierne kehitti urkusinfonian sävellysmuotona huippuunsa. Vuodelta 1911 peräisin olevan 3:nnen sinfonian ensimmäisessä ja viidennessä osassa on aistittavissa puolisokean säveltäjän elämää varjostaneet monet vastoinkäymiset ja ristiriitaiset tunteet, kun taas Intermezzo paljastaa huumorintajun olleen niidenkin keskellä säveltäjällä silti tallessa. Urkujensa ääressä Vierne oli onnellisimmillaan, ja hänen elämänsä päättyi kesken konsertin urkujen soittopöydän ääressä.

Riikka Viljakainen


Järjestäjä

Keski-Porin seurakunta

Ota yhteyttä

Urkuri
Keski-Porin seurakunta
Hallituskatu 9 b
28100 Pori

Vapaapäivät pääsääntöisesti maanantai ja tiistai