Pori Organ -festivaali siirtyy syys-lokakuun vaihteeseen

Koronaviruksesta johtuen Pori Organ festivaali siirretään järjestettäväksi syys-lokakuun vaihteessa 28.9-3.10.

Avajaiskonsertissa maanantaina 28. syyskuuta Robert Schumannin Missa Sacran op.147 esittävät Porin Filharmoninen Kuoro Ognian Vassilevin johdolla, Marja Haapaniemi, sopraano, Johannes Pessi, baritoni, Mads Büchert, lyömäsoittimet ja Juhani Romppanen, urut.

Pori Sinfoniettan konsertissa kuullaan Oskar Merikannon aikalaisen ja hyvän ystävän, italialaisen Marco Enrico Bossin säveltämä urkukonsertto. Konsertin solistina on Markku Mäkinen.

Urut ja Elokuva -konserttien perinne festivaalilla saa jatkoa kun Pariisin Saint-Étienne-du-Mont – kirkon pääurkuri ja Pariisin Konservatorion improvisaation ja sävellyksen professori Thierry Escaich improvisoi musiikin elokuvaohjaaja F.W. Murnaun tunnetuimpiin töihin lukeutuvaan mykkäelokuvaan Sunrise – a song of two humans. Elokuva voitti kautta aikojen ensimmäisen Oscar-akatemian jakaman palkinnon vuonna 1929.

Suuren ranskalaisen sinfonikon Louis Viernen syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 150 vuotta. Notre-Dame – katedraalin kuuluisan säveltäjä-urkurin tuotannosta kuulemme festivaalilla muun muassa kaksi urkusinfoniaa. Viernen kaikkiaan kuusi urkusinfoniaa lukeutuvat ranskalais-romanttisen sävellystradition hienoimpiin saavutuksiin.

Ranskalaisen urkumusiikin kokonaislevytyksistään tunnettu Rotterdamin Konservatorion urkujensoiton professori ja Haagin Grote Kerk – kirkon urkuri Ben van Oosten tulkitsee Porin konsertissaan Louis Viernen toisen urkusinfonian. Säveltäjän kolmas urkusinfonia kuullaan Lontoon Kuninkaallisen Musiikkiakatemian professorin ja Westminster Methodist Central Hall – konserttitalon musiikinjohtajan Gerard Brooksin konsertissa.

Kuvassa Ben van Oosten Pariisin St. Sulpice -kirkon urkujen äärellä

2020-03-30 11:51:00.0