Riihikirkko kaunistaa asuntomessualuetta

Porin ev.lut. seurakuntayhtymä on läsnä 6.7.–5.8. Karjarannassa pidettävillä asuntomessuilla omalla riihikirkollaan.

– Tarkoituksena on, että riihikirkkoon tulee jokaiselle päivälle päivystys, jonka tiimoilta haluamme kohdata ihmisiä ja jutella heidän kanssaan. Myös lapsille on omaa ohjelmaa, kertoo diakoniasihteeri Ulla Kallio yhteisen seurakuntatyön erityispalveluista.
Riihikirkko Porin Asuntomessualueella.

Päivystyksen hoitavat itsenäisesti yhtymän viisi seurakuntaa Laviaa lukuun ottamatta sekä yhteinen seurakuntatyö. Kaiken tarjonnan teemana on Minun kirkkoni, millä ei kuitenkaan ole yhteyttä syksyn seurakuntavaaleihin.

Seurakuntayhtymän tilaama ja Sininauhan alaisten toimintojen rakentama riihikirkko siirrettiin omalle paikalleen asuntomessualueelle torstaina 31. toukokuuta.

Ensin kuljetusrekka toi paikalle Riihikirkon seinät yhtenä kappaleena, ja seuraavassa lastissa tuotiin katto, joka laskettiin ja kiinnitettiin paikalleen. Tämän jälkeen Riihikirkon katolle naulattiin vielä koivusta tehty risti.

– Riihikirkon rungon tuominen oli jännittävää. Kun liinat oli kiinnitetty seinärakenteeseen ja lähdimme nostamaan rakennusta, kuului rusahdus. Onneksi mitään ei tapahtunut, Porin Sininauhan hankepäällikkö Hannele Tuomainen kertoo.

Seinärakenteen nostaminen auton lavalle saatiin onnistumaan liinoja lisäämällä ja hoitamalla nosto hyvin rauhallisesti.

Jatko auki

Riihikirkon rakennustöiden toteutuksesta vastanneen Sininauhan ohjaajan Harri Rosun mukaan projekti oli hänelle henkilökohtainen haaste, jossa hän yhdisti luovaa hulluutta ja tervettä maalaisjärkeä.

– Harvemmin tulee tehdyksi tuoreista koivurangoista tämänkaltaisia rakennelmia, toteaa laavuja pohjoisessa aikanaan rakentanut Rosu.

Hänen mielestään tämänkaltainen rakennelma sopii asuntomessualueen koivurungoilla rajattuun osaan erinomaisesti.

– Kyseessä on messualueelle varta vasten rakennettu ja jalankulkijoille tarkoitettu hiljentymis- ja rauhoittumisalue, jonka sijalla on joskus sijainnut laidun.

Riihikirkon kohtalo asuntomessujen jälkeen on vielä avoinna. Ulla Kallion mukaan rakennelma siirretään joko Junnilan tai Silokallion leirikeskukseen.

Asuntomessujen riihikirkko

• Pituus ja leveys 2,5 m, harjakorkeus 5 m.
  • Rakennusmateriaalina on käytetty tukevia koivurunkoja.
  • Itse rakentamisen suorittivat Porin Sininauhan Valo-valmennus ja Aktiivinen Arki -projekti.
  • Rakennustöissä oli mukana 4-8 henkeä.
  • Riihikirkolla on asuntomessujen aikaan päivystys klo 12–18 välisenä aikana päivittäin. Teemallisen ohjelman vuoro on klo 14–16.
Videoita Riihikirkon tuomisesta Asuntomessualueelle löytyy Kirkko Porissa -Facebook-sivultaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

2018-06-01 09:28:00.0