Pomarkun sulautuminen Poriin etenemässä

Porin yhteinen kirkkovaltuusto totesi keskiviikkoisessa kokouksessaan, että taannoin tehty aloite Pomarkun seurakunnan lakkauttamisesta kuluvan vuoden lopulla ja tulevan vuoden alussa toteutuva liittäminen Noormarkun seurakuntaan ja Porin ev.lut. seurakuntayhtymään on toiminnallisesti tarkoituksenmukainen.
Samalla valtuusto puoltaa aloitteen toteuttamista. Seuraavaksi aloitteet ja lausunto lähtevät Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin käsittelyyn.

Laadittujen suunnitelmien mukaan Noormarkun seurakunnan kirkkoherra Kari Penttinen jatkaisi edelleen virassaan myös yhdistymisen jälkeen. Pomarkun seurakunnan kirkkoherra Hannu Anttoora puolestaan siirtyisi ensi vuoden alusta alkaen Noormarkun seurakuntaan perustettavaan kappalaisen virkaan.

Ensi syksyn seurakuntavaalit puolestaan järjestettäisiin Noormarkussa uutta seurakuntajakoa noudattaen.

Noormarkkuun lisävaltuutettu

Pomarkun liittyminen osaksi Noormarkun seurakuntaa ja Porin ev.lut. seurakuntayhtymää vaikuttaa myös kirkkovaltuuston seurakuntakohtaisiin paikkamääriin. Ensi vuoden alusta alkavalla vaalikaudella Noormarkulla olisi seitsemän paikkaa nykyisen kuuden sijasta.

Valtuutettujen kokonaismäärä 51 pysyisi yhä ennallaan. Yhden paikan menetys tulisi Meri-Porin osaksi.

Kirkkovaltuusto vahvisti keskiviikkona uuden paikkajaon edellyttäen, että Pomarkun sulautuminen Noormarkun seurakuntaan toteutuu.

Pihlavalle kirkon rooli

Kirkkovaltuusto päätti lähettää Pihlavan kirkon rakentamispäätöksen vahvistettavaksi Kirkkohallitukseen, jolloin kirkko muuttuu kirkkolain tarkoittamaksi kirkoksi.

Vuonna 1957 käyttöön vihityn Pihlavan kirkon rakentamista ei aikanaan alistettu Kirkkohallituksen vahvistettavaksi.

Sairaalasielunhoidosta sovittiin

Porin yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi kokouksessaan myös Porin ev.lut. seurakuntayhtymän osalta sopimuksen Satakunnan sairaanhoitopiirin toimialueen seurakuntien sairaalasielunhoidon yhteistoiminnasta.

Kustannukset jaetaan uudessa mallissa seurakuntien kesken osuuksien mukaan, jotka määräytyvät seurakuntien viime vuoden lopulla vahvistetun väkiluvun mukaisessa suhteessa.

Kirkkovaltuusto lisäksi päätti Meri-Porin seurakunnan diakonian viran lakkauttamisesta. Virasta jo aiemmin vapautunut henkilöresurssi määrärahoineen on siirretty yhteisen seurakuntatyön keskukselle oppilaitosdiakonian viran nimekkeelle.

Wed Mar 21 20:19:00 EET 2018