Seurakuntavaalit näkyvät nyt nettisivuilla

Seurakuntiin valitaan uudet luottamushenkilöt ensi syksyn vaaleissa kaudelle 2019–2022. Varsinainen vaalipäivä on 18. marraskuuta.

Seurakuntien luottamushenkilöt vaikuttavat osaltaan siihen, millainen on kirkon tulevaisuus.

Minun kirkkoni -logo

Syksyn vaalit käydään teemalla Minun kirkkoni, sosiaalisessa mediassa #minunkirkkoni.

Seurakuntavaalit ovat ainoat valtakunnalliset vaalit, joissa jo 16-vuotiaat saavat äänestää.

Syksyn vaaleissa valitsijayhdistyksillä on ensimmäistä kertaa keskitetty mahdollisuus esittäytyä kirkon vaalisivustolla.

– Tarjoamme verkkosivuillamme paikan, jossa seurakunnassa vaikuttamisesta kiinnostuneet henkilöt ja valitsijayhdistysten ehdokaslistojen kokoajat voivat kohdata toisensa. Mielikuva seurakuntavaalien ehdokasasettelusta on ollut paikoin aika suljettu. Halusimme tuulettaa tätä asetelmaa ja luoda uudenlaisen mahdollisuuden tutustua valitsijayhdistyksiin, vaalien kampanjapäällikkö Hanna Piira kertoo.

Paikalliset valitsijayhdistykset käynnistävät nyt ehdokasasettelua

Seurakuntavaalit ovat paikallisvaalit. Seurakuntalaisille tämä tuo erinomaisen mahdollisuuden vaikuttaa kirkon työhön omassa lähiympäristössä. Ehdokkaaksi voi asettua 18 vuotta täyttänyt konfirmoitu kirkon jäsen.

– Kirkko tarvitsee eri-ikäisiä ja sitoutuneita päättäjiä, jotka tulevat erilaisista taustoista. Tavoitteena on saada ehdokkaiksi niin uusia ja raikkaita kasvoja kuin kokeneita vaikuttajia ja pitkän linjan luottamushenkilöitä, Piira sanoo.

Ehdolle asetutaan valitsijayhdistyksen kautta. Sen taustalla voi olla puolue, herätysliike tai jokin aate, joka yhdistää sen jäseniä tai valitsijayhdistyksen voi perustaa esimerkiksi kaupunginosan äärelle. Ryhmien taustat halutaan avoimesti esille.

Valitsijayhdistys kerää listalleen ehdokkaita, joilla on yhteinen näkemys esim. kirkon uudistamisesta, tasa-arvon edistämisestä tai nuorten aseman vahvistamisesta kirkossa.

– Eri-ikäisten, erilaisista taustoista tulevien ja seurakunnan elämän kehittämisestä kiinnostuneiden ehdokkaiden löytäminen seurakuntavaaleihin on ensiarvoisen tärkeää ja kaikkien etu, Piira muistuttaa.

Kirkkovaltuustot ja seurakuntaneuvostot päättävät paikallisesti seurakunnan toimintaan, henkilöstöön ja talouteen liittyvistä asioista. Vaaleissa läpi päässeiden maallikkojäsenten joukosta valitaan myös edustajat eli kirkon ylimmät päättäjät seuraavaan kirkolliskokouksen kokoonpanoon.

Marraskuussa valitaan 400 seurakuntaan yhteensä noin 9 000 uutta luottamushenkilöä. Ehdokkaaksi voi asettua aina 17. syyskuuta asti.

Tutustu Vaalisivuihin tästä.

Mon Mar 19 14:03:00 EET 2018