Väinölän kirkon perusremontti alkamassa

Porin ev.lut. seurakuntayhtymän verotuotto väheni viime vuonna 3,8 prosentilla. Verokertymä kokonaisuudessaan väheni 4,9 prosentilla, kun mukaan lasketaan myös valtionrahoitus.
Euroissa vähennys toissavuoteen nähden oli 803 000 euroa. Kokonaisverokertymä oli 15,5 miljoonaa euroa.

Viime vuoden verotulot ovat Porissa alhaisimmat viimeisen viiden vuoden aikana ja verotulojen väheneminen edellisvuoteen nähden on suuri.

Kokonaisuudessaan kirkollisverotuotot vähenivät koko maassa viime vuonna 0,4 prosentilla.

Porin yhteinen kirkkoneuvosto merkitsi asian tiedokseen keskiviikkona 24. tammikuuta pitämässään kokouksessaan.

Uusi perussääntö

Kirkkovaltuustolle päätettiin esittää, että se hyväksyisi Porin ev.lut. seurakuntayhtymän päivitetyn perussäännön ehdollisena sillä edellytyksellä, että Kirkkohallitus päättää Pomarkun seurakunnan liittämisestä Noormarkun seurakuntaan ensi vuoden alusta alkaen. Perussääntöehdotuksesta pyydetään seurakuntien lausunnot 22. helmikuuta mennessä.

Kirkkoneuvosto päätti myös merkitä tiedoksi sopimustilanteen sairaalasielunhoidon yhteistoiminnallisesta kustannusten jaosta. Kustannukset jaetaan seurakuntien kesken osuuksien mukaan, jotka määräytyvät seurakuntien viimeisen, viime vuoden loppuun vahvistetun väkiluvun mukaisessa suhteessa.

Kaikki aikaisemmat sairaalasielunhoidon sopimukset päättyvät tämän sopimuksen astuessa voimaan.

Lavian kirkko maalataan

Väinölän kirkon peruskorjaustyön pääurakoitsijaksi valittiin Niepar Oy runsaan 1,2 miljoonan euron tarjouksellaan. Helmikuun alussa alkavan ja ensi vuoden tammikuussa päättyvien korjaustöiden ajaksi väistötiloiksi on sovittu kolmet eri tilat kirkon lähistöltä. Lisäksi Sampolan kerhohuone toimii väistötilana soveltuvin osin.

Lavian kirkon ulkomaalausurakan tekijäksi valittiin PRM-Yhtiöt Oy, jonka tekemä tarjous oli 133 300 euroa. Maalausurakka, joka alkaa vanhojen maalien poistolla, tehdään kuluvan vuoden aikana.

Porin yhteisen seurakuntatyön alaisuuteen haetaan oppilaitosteologia, jonka virka julistetaan haettavaksi. Hakuaika päättyy 23. helmikuuta. Kelpoisuusehtona on pätevyys papin virkaan.

Kirkkovaltuustolle esitetään, että se päättäisi lakkauttaa Meri-Porin seurakunnan diakonian viran 21. maaliskuuta alkaen.

Yhteinen kirkkoneuvosto myönsi käyttövaltuudet Porin ev.lut. seurakuntayhtymän pankkitileihin hallinto-, talous- ja henkilöstöpalveluiden päällikölle Eeva Uusimäelle tammikuun alusta alkaen.

Wed Jan 24 19:10:00 EET 2018