Väinölän kirkko perusremonttiin ensi vuonna

Porin ev.lut. seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto päätti kokouksessaan keskiviikkoiltana 20. syyskuuta hyväksyä kirkon kahden miljoonan euron suuruisen peruskorjausbudjetin.

Peruskorjaussuunnitelma esitetään lokakuussa kokoontuvalle kirkkovaltuustolle.

Vuonna 1957 valmistuneen Väinölän kirkon edellinen laajempi korjaustyö on tehty vuonna 1985. Tuolloin korjaus kohdistui enimmäkseen pintarakenteisiin, joten rakennuksen tekniikka on suurelta osin alkuperäistä.

Tuleva peruskorjaus kattaa sekä pintarakenteet että tekniikan. Myös ulkopuoliset rakenteet kunnostetaan muun muassa portaiden, salaojien ja sadeveden poiston osalta.

Merkittävä parannus kohdistuu liikuntaesteisten olosuhteisiin. Rakennukseen on suunniteltu hissi, joka mahdollistaa kaikkien kerrosten käytön myös liikuntaesteisille.

Budjetti esillä

Kirkkoneuvosto hyväksyi myös Noormarkun seurakuntatalon sisäilmakorjauksen. Viisi kuukautta kestävän ja nyt syksyllä käynnistyvän remontin urakoitsijaksi valittiin Kullaan Restaurointi- ja Rakennuspalvelu Oy 123 000 euron hintaan.

Kirkkoneuvosto käsitteli myös ensi vuodelle budjettia, joka on alijäämäinen enintään 597 000 euroa. Verotulojen kokonaismääräksi arvioidaan 14,3 miljoonaa euroa, jolla se jäisi yhden prosentin verran kuluvasta vuodesta.

Investoinnit nousevat ensi vuonna laadintaperustetta korkeammiksi ja ovat 3,0 miljoonaa euroa. Investointitason nostaa korkeaksi Väinölän kirkon kahden miljoonan euron suuruinen peruskorjausmääräraha.

Vaali tulossa

Kirkkovaltuustolle esitetään, että se suorittaisi hallinto-, talous- ja henkilöstöpalveluiden päällikön vaalin kokouksessaan keskiviikkona 11. lokakuuta.

Kirkkovaltuuston haastateltaviksi kyseiseen kokoukseen kirkkoneuvosto valitsi Porin ev.lut. seurakuntayhtymän hallinto-, talous- ja henkilöstöpalveluiden sekä yhteisen seurakuntatyön päällikön, teologian maisteri Jari Suvilan Porista sekä Merikarvian seurakunnan talouspäällikön, tradenomi (YAMK) Eeva Uusimäen Merikarvialta.

Wed Sep 20 20:39:00 EEST 2017