Hautapaikkamaksut nousevat ensi vuonna

Porin ev.lut. seurakuntayhtymän hautapaikkamaksuihin tulee ensi vuonna kolmen prosentin korotus.

Yhteisen kirkkovaltuuston keskiviikkona 31. toukokuuta tekemän päätöksen taustalla on se, että seurakuntien tulisi kattaa hautaustoimen bruttokustannuksista 20-25 prosenttia hautasijoista ja hautaamisen palveluista perittävillä maksuilla.

Poikkeuksen muodostavat rintamasotilastunnuksen, rintamapalvelustunnuksen tai vastaavan palveluksen omaavat sotaveteraanit, joilla on maksuton hautaus ja hautapaikka 25 vuodeksi.

Sotaveteraanin aviopuolisolla on niinikään maksuton hautapaikka 25 vuoden käyttöoikeudella.

Kuluvalle vuodelle tehtiin hautapaikkamaksuihin viime vuonna 2,5 prosentin korotus.

Krematoriotekniikkaa

uusiksi Käppärässä

Kirkkovaltuusto siirtää Käppärän aluevalaistukseen varatun 50 000 euron määrärahan ja kuorma-autoon varatusta määrärahasta 20 000 euroa vanhan krematoriouunin tekniikan uusimiseen.

Korjauksen kohteena oleva krematoriouuni on otettu käyttöön vuonna 1988. Se palvelee useita kuntia Satakunnassa sekä maakunnan ulkopuolella ainakin Kristiinankaupunkia.

Hautainhoitorahasto

taas ylijäämäinen

Seurakuntayhtymän hautainhoitorahaston tulos viime vuodelta muodostuu ylijäämäiseksi vajaan 88 000 euron verran.

Tulos on ylijäämäinen kolmannen kerran peräkkäin ja paras tulos yli kymmeneen vuoteen.

Tulos oli selvästi arvioitua parempi, koska henkilöstömenot alittivat arvion 10,2 prosentilla ja muut toimintakulut alittivat arvion 5,2 prosentilla. Toimintatuotot toteutuivat runsaalla 107:llä prosentilla ja sijoitustuotot ylittivät arvion lähes kolmanneksella.

Kirkkovaltuusto päätti siirtää ylijäämän omaan pääomaan tilikauden ylijäämätilille.

Meri-Porilta rahaa

oppilaitostyöhön

Meri-Porin diakoniatyöstä siirretään kuluvan vuoden käyttötalousosassa 42 000 euroa yhteisen seurakuntatyön keskukseen oppilaitostyöhön kirkkovaltuuston tekemän päätöksen mukaisesti.

Meri-Porin seurakuntaneuvosto päätti viime vuoden lopulla myöntää diakonissa Johanna Simolalle virkavapautta kuluvan vuoden joulukuun puoliväliin saakka. Tänä aikana hän toimii oppilaitostyössä.

Länsi-Porille rahaa

lämmönvaihtimeen

Länsi-Porin kirkolle on jouduttu kiireellisesti vuodon takia uusimaan lämmönvaihdin.

Kirkkovaltuusto hyväksyi kokouksessaan kirkkoneuvuston esityksen siitä, että kuluvan vuoden investointiosaan lisätään 18 000 euroa kyseistä tarkoitusta varten.

Henkilövaihdoksia

kirkkovaltuustossa

Kirkkovaltuusto merkitsi tiedokseen kaksi henkilövaihdosta. Valtuutettu Matti Ihalaisen ja varavaltuutettu Mika Nokelaisen luottamustehtävät päättyvät paikkakunnalta poismuuton vuoksi.

Ihalaisen tilalle valtuustoon nousee loppukaudeksi varavaltuutettu Erkki Nevanranta.

2017-05-31 20:46:01.0