Suviseurojen kenttätalkoot käynnistyneet

Porissa 30.6.-3.7. pidettävien vanhoillislestadiolaisten Suviseurojen kenttätalkoot ovat käynnistyneet ja käsillä alkaa olla töiden kiivain vaihe, kertoo tiedotustoimikunnan puheenjohtaja Pekka Vuonokari Nakkilasta.

Suviseurojen käyttöön on Kirjurinluodon, Hanhiluodon ja Raatimiehenluodon alueelta varattu noin 200 hehtaarin suuruinen tila. Tilaa todella tarvitaan, sillä seuroihin odotetaan mukaan hieman yli 70 000 ihmistä.

-Työmäärä itse talkoiden osalta on iso, sillä niihin sisältyy kaikkiaan 10 000 työvuoroa, Vuonokari kertoo.

Hänen mukaansa kyseessä on suuri perhejuhla, sillä 70 prosenttia kaikista osallistujista on lapsia ja nuoria.

Suviseura-alue on "kaupunki kaupungissa", sillä alueella on saatavilla suuri määrä ihmisten tarvitsemia palveluita. Porikin hyötyy seuroista, sillä kaupungin hotellien ja muiden majoitusliikkeiden huoneet on noilta päiviltä varattu loppuun jo varhaisessa vaiheessa.

Päävastuu Suviseurojen järjestämisestä on Porin Rauhanyhdistyksellä, mutta kaikkiaan talkoissa on mukana 12 rauhanyhdistystä.

Porin ev.lut. seurakuntayhtymä on mukana seuroissa sillä tavalla, että sunnuntaina 2. heinäkuuta 12 rauhanyhdistysläistä pappia saarnaa yhtymän kirkoissa.

Edellisen kerran Suviseurat järjestettiin Porissa vuonna 1946. Silloin seuroihin osallistui 9 000 - 10 000 henkeä.

Suviseurat on Suomen suurin vuotuinen hengellinen tapahtuma. Vanhoillislestadiolaiset on suurin kirkon sisäinen herätysliike.

2017-04-10 15:10:00.0