Ahlaisten kirkko

Ahlaisten kirkko kohoaa kesäisen kirkkomaan keskeltä

Tiekirkkona avoinna 26.6.-31.7.2023
• ma-pe klo 11-16
• oppaana Dora Aro

Lyhyt kirkon esittelyvideo löytyy täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Seurakunnan tapahtumia Ahlaisissa

Kirkossa jumalanpalvelus joka sunnuntai klo 10. Tervetuloa!

Ahlaisissa on Porin vanhin kirkko. Salomon Köykkä-Köhlströmin rakentama kaksilaivainen puukirkko valmistui 1796. Kirkosta erillään olevan kellotapulin suunnitteli Carl Ludvig Engel. Tapuli saatiin vuonna 1832.

Kirkko suurennettiin Josef Stenbäckin suunnitelmien mukaan vuonna 1908 ristikirkoksi, johon mahtuu 720 henkilöä. Vuoden 1971 entisöintitöiden yhteydessä kirkko maalattiin mahdollisimman alkuperäisen näköiseksi.

Ahlaisten ensimmäinen kirkko oli valmistunut 1690-luvulla. Isovihan aikaan se kärsi melkoisia vaurioita, kirkon kellotkin katosivat. Ensimmäisen kirkon ajoilta on peräisin osmansolmukoristeinen yhdestä puusta tehty kastemalja, joka kohtaa kirkkoon tulijaa heti käytävän alkupäässä.

Keskiajalta ovat tuntemattoman taiteilijan triptyykistä säilyneet kaksi maalausta. Ne ovat aikansa tapaan allegorisia. Toinen kuvaa Aatamia ja Eevaa viimeisellä tuomiolla, Vapahtaja, rauha, sääli, oikeus ja totuus ovat tuomareina. Toisessa taulussa on apogryfikirjoista Tobias poikineen. Vastaavanlaisia maalauksia on Suomessa vain Raumalla ja Pöytyällä.

Ehtoolliskalkki on vuodelta 1746. Öylättirasiana käytetty juomakannu on peräisin 1600-luvulta, sen on lahjoitettu seurakunnalle vuonna 1819. Vanhoja esineitä ovat myös pläkkipellistä tehdyt kyntteliköt sekä kolme messinkistä riikinkukkokynttelikköä, jotka nyt koristavat kirkon seiniä.

Neljää evankelista, Matteusta, Markusta, Luukasta ja Johannesta, kuvaavan saarnatuolin on suunnitellut kirkon rakentaja Köykkä-Köhlström. Saarnatuoli edustaa 1750-luvun rokokoota. Sen maalaukset noudattavat myöhäisbarokin tyyliä.

Kirkon alttaritaulu esittää Jeesusta siunaamassa lapsia. Sen on maalannut Elin Danielson-Gambogi vuonna 1888. Alttaritaulun malleina on ollut noormarkkulaisia henkilöitä. Jeesuksen malli on ilmeisesti otettu unkarilaisen taidemaalarin Mihael af Munkácsyn maalaamasta taulusta ”Kristus Pilatuksen edessä”. Danielson-Gambogin maalaama alttaritaulu on Ahlaisten lisäksi ainoastaan Kemiön kirkossa. Taiteilijan kolmas alttaritaulu on palanut 1918 Noormarkun kirkon myötä.

Lahjoituksilla ja keräyksillä on ollut huomattava osa Ahlaisten kirkon kaunistamisessa. Torppari Juho Granqvist lahjoitti kirkolle 1821 veistämänsä suuren krusifiksin. Alakylän nuoret keräsivät keskuudestaan varat komean kristallikruunun hankkimiseksi. Yksityishenkilöt luovuttivat kirkolle 1800-luvun jälkipuoliskolla kaksi muuta kristallikruunua. Myös alttaritaulu ja urut on saatu vapaaehtoisten lahjoitusten turvin.

Kirkon 17-äänikertaiset Thulé-urut ovat vuodelta 1909. Ne saatiin sen jälkeen kun kirkko oli korjattu ristikirkon muotoon. Uruissa on pneumaattinen soittokoneisto, ja ne kuuluvat soinnillisesti aikakautensa parhaimmistoon. Pienikokoinen soittopöytä on urkujen edessä, soittaja istuu kasvot kirkkoon päin. Urut ovat säilyneet muutoksitta lukuun ottamatta puhaltimen lisäämistä. edessä.

Ahlaisten kirkkosali

hlaisten kirkkosali